Doktor nauk ekonomicznych. Jej zainteresowania badawcze obejmują zrównoważony rozwój, funkcjonowanie rynków energetycznych i ewaluację instrumentów polityki energetycznej. Realizowała projekty badawcze dla instytucji międzynarodowych i samorządu terytorialnego. W Instytucie Badań Strukturalnych koncentruje się na ekonomicznych i społecznych konsekwencjach transformacji energetycznej. W wolnym czasie lubi słuchać jazzu, grać na fortepianie, czytać, jeździć na nartach.
zainteresowania
zrównoważony rozwój, polityka energetyczna i funkcjonowanie rynków energetycznych.
Zespół IBS odpowiadał za przygotowanie części Przeglądu tematycznego Komisji Europejskiej 2023: Sprawiedliwa transformacja w kierunku neutralności klimatycznej dotyczącej sytuacji w Polsce.
W dniach 19-20 września 2023 roku w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie odbyła się Międzynarodowa Konferencja na temat Ubóstwa Energetycznego.
W konferencji uczestniczyli Jakub Sokołowski, Jan Frankowski, Joanna Mazurkiewicz i Aleksandra Prusak.
Hasłem przewodnim tegorocznego forum był „punkt zwrotny”. Joanna Mazurkiewicz wzięła udział w dyskusji „Sprawiedliwa zielona transformacja? Czy to jest możliwe?”
W tym roku granty ICA Fund z ponad 30 aplikacji otrzymało sześć miast: Bogota, Dar es Salaam, Los Angeles, Quezon City, Vancouver i właśnie stolica Polski jako jedyne miasto europejskie.
Opracowanie stanowi wstępny materiał analityczny dotyczący oceny zdolności adaptacji spółdzielni mieszkaniowych do transformacji energetycznej w Polsce i w Czechach. W raporcie po raz pierwszy kompleksowo wykorzystujemy dane administracyjne z polskich i czeskich rejestrów państwowych. Dane te posłużyły do (1) porównania polskich i czeskich spółdzielni mieszkaniowych pod kątem typu, wieku i rozmiaru, a także do (2) wstępnej oceny wsparcia oferowanego spółdzielniom ...
Celem raportu jest wskazanie potencjalnych skutków polityki klimatycznej, a także mechanizmów ograniczania nierówności spowodowanych wzrostem cen energii. W raporcie prezentujemy efekty wprowadzenia opodatkowania emisji dla gospodarki i gospodarstw domowych na podstawie modelu makroekonomicznego i mikrosymulacji. Ćwiczenie to pozwala przybliżyć konsekwencje planowanej polityki klimatycznej w perspektywie najbliższej dekady. Wskazujemy, że wprowadzenie podatku węglowego obniżyłoby ...
Kobiety, które samodzielnie prowadzą gospodarstwo domowe, są grupą społeczną silnie narażoną na ryzyko ubóstwa energetycznego. Jest to związane z osiąganiem niskich dochodów wynikających z luki płacowej i emerytalnej. Dodatkowo, wyższe ryzyko ubóstwa energetycznego jest warunkowane zwiększonymi potrzebami energetycznymi i rolami przypisywanymi kobietom w gospodarstwach domowych (np. opieką nad dziećmi i starszymi osobami). Ograniczanie ubóstwa energetycznego powinno ...
Modernizacja budynków komunalnych jest niezbędna, aby uniknąć eskalacji ubóstwa energetycznego w miastach. Mieszkańcy tych budynków mają niskie i niepewne dochody, ich mieszkania są w złym stanie technicznym i często ogrzewane są piecami na węgiel i prąd. Budynki komunalne są własnością samorządów i tym samym od ich decyzji zależy trwała poprawa warunków życia mieszkańców. Samorządy miejskie mają ...
Wskazywanie wyłącznie liczby miejsc pracy w górnictwie jest niewystarczające dla określenia efektów zatrudnieniowych procesu odejścia od węgla. W przedstawionej publikacji szacujemy skalę zatrudnienia wśród podwykonawców górnictwa w województwie śląskim – największym regionie węglowym Unii Europejskiej. Dodatkowo, wskazujemy precyzyjne informacje o strukturze i lokalizacji miejsc pracy wśród podwykonawców, wykorzystując dane o zamówieniach publicznych ...
Sytuacja geopolityczna i ambitna polityka klimatyczna UE powodują wzrost cen energii, a podwyżki to wyższe ryzyko ubóstwa i nierówności. Zaproponowana w listopadzie 2021 r. przez polski rząd tarcza antyinflacyjna nie daje nadziei na rozwiązanie problemu. Jest ona jedynie doraźną obniżką cen energii, na której potencjalnie najbardziej skorzystają gospodarstwa domowe o wysokich dochodach. Przedstawiamy założenia bonu energetycznego, ...
Celem projektu jest opracowanie sekwencji modernizacji i renowacji budynków komunalnych w mieście w oparciu o dane administracyjne, które pozwolą możliwie najlepiej wyważyć cele społeczne i środowiskowe.
Głównym celem projektu jest rozpoznanie wzorców ubóstwa energetycznego wśród kobiet w Polsce. Wyniki projektu pozwolą na skuteczniejsze projektowanie i wdrażanie polityki publicznej ograniczającej skalę ubóstwa energetycznego.
Celem projektu było usystematyzowanie dostępnych danych na temat grup społecznych i podmiotów wrażliwych na ceny energii i paliw, w kontekście przygotowanego Społecznego Funduszu Klimatycznego.
W projekcie badamy wpływ rosnących kosztów emisji dwutlenku węgla w UE na grupy, które są szczególnie wrażliwe na wzrost cen energii. Projekt koncentruje się na czterech państwach członkowskich UE (Bułgaria, Węgry, Polska i Rumunia) – z wyższym niż średnia UE poziomem zależności od paliw kopalnych i wyższym niż średnia UE poziomem ubóstwa energetycznego
Celem projektu jest opracowanie charakterystyki osób pracujących w sektorze górniczym i okołogórniczym wraz ze zmapowaniem bezpośrednich dostawców górnictwa na Górnym Śląsku, Wielkopolsce oraz Dolnym Śląsku.
Celem projektu jest wsparcie interesariuszy w województwie śląskim w przygotowaniu dokumentów strategicznych mających na celu zaplanowanie przejścia gospodarki regionu w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie.
Celem projektu jest oszacowanie wpływu osiągnięcia neutralności klimatycznej na rynek pracy w województwie śląskim. Sprawiedliwa transformacja Śląska jest kluczowa dla ograniczenia emisji w sektorze energetycznym i zminimalizowania społecznych kosztów tego procesu.
Celem projektu TIPPING+ jest identyfikacja kluczowych procesów i wydarzeń prowadzących do transformacji energetycznej w regionach zależnych od węgla, zbadanie reakcji regionalnych systemów społeczno-ekonomicznych na tę transformację oraz ocena wpływu tych zmian na wzrost populizmu i nastawień antydemokratycznych.
Film podsumowuje studium przypadku Górnego Śląska, które realizowaliśmy w Instytucie Badań Strukturalnych w ramach projektu TIPPING+ (Horyzont 2020) i prezentuje nasze główne rekomendacje.
Reakcją rządu na gwałtownie rosnące ceny energii było zamrożenie taryf promowane jako „tarcza solidarnościowa”. W ramach tego rozwiązania w 2023r przedsiębiorstwa energetyczne stosują cenniki obowiązujące w roku ubiegłym wobec tych odbiorców, u których zużycie prądu nie przekroczy określonych limitów. Problem w tym, że ustalając pułap zużycia dla osób z niepełnosprawnościami, nie doszacowano ich zwiększonych potrzeb. W ich przypadku tarcza jest dziurawa.
Co piąte gospodarstwo domowe w Polsce jest prowadzone samodzielnie przez kobietę. Oznacza to, że blisko 3 mln gospodarstw domowych tworzy samotnie mieszkająca kobieta lub matka samodzielnie wychowująca dzieci.
Dla jednych transformacja energetyczna oznacza stopniową utratę znanego świata. Dla innych tworzenie nowych technologii i nowych szans. Dlatego transformacja angażuje uwagę wielu grup społecznych i z tego powodu tak ważny jest kształt towarzyszącej jej narracji.
Na Górnym Śląsku pracuje 51 tysięcy osób zaopatrujących górnictwo. Tych ludzi nie obejmują ochroną związki zawodowe i umowa społeczna o wygaszaniu wydobycia. Jeszcze przed zamknięciem kopalń redukcji ulegną ich etaty. By transformacja energetyczna przebiegła łagodnie, należy odpowiednio wcześniej dać im alternatywę.
Pokłosiem inwazji militarnej Rosji na Ukrainę jest jeszcze inny rodzaj agresji ze strony Rosji. Zależność od surowców energetycznych – kolejna broń stosowana przez Kreml. To broń ekonomiczna wymierzona we wszystkich obywateli Unii Europejskiej.