Doktorka ekonomii (Kolegium Analiz Ekonomicznych SGH). W Instytucie Badań Strukturalnych zajmuje się ewaluacją polityk rynku pracy skierowanych do osób młodych, umiejętnościami poznawczymi i cechami osobowości na rynku pracy oraz dyskryminacją płacową kobiet. Wcześniej pracowała w Instytucie Badań Edukacyjnych. Realizowała tam międzynarodowe projekty badawcze dotyczące sytuacji osób młodych na rynku pracy oraz badanie umiejętności dorosłych PIAAC. Współpracowała z OECD w obszarze pomiaru umiejętności miękkich. Kiedy jest taka możliwość, jeździ / biega / chodzi na nartach, żegluje i słucha muzyki folkowej.
zainteresowania
umiejętności na rynku pracy, analiza polityk publicznych, ekonomia edukacji
W tym roku konferencja ESPE odbyła się w czerwcu Belgradzie. Marta Palczyńska z IBS przedstawiła referat „The employment effects of a wage subsidy for the young during an economic recovery”, którego współautorkami są Astrid Kunze (NHH) i Iga Magda (IBS).
SEHO - the Society of Economics of the Household skupia naukowców z całego świata zajmujących się tematyką szeroko rozumianej ekonomii gospodarstwa domowego. Tegoroczne spotkanie zorganizował Uniwersytet Kopenhaski.
Seminarium „Inequality in Post-Transition and Emerging Economies” pod auspicjami IZA zorganizowali Hartmut Lehmann, Natalia Danzer i Alexander Muravyev. Marta Palczyńska zaprezentowała badania IBS.
Dlaczego często zdarza się tak, że kobiety są niżej wynagradzane niż mężczyźni, nawet gdy zajmują równoważne stanowiska i posiadają takie samo wykształcenie. Jakie normy społeczne mają wpływ na decyzje kobiet i mężczyzn na rynku pracy? Przez 4 lata pod tym kątem badaliśmy krajobraz polskiego rynku pracy.
Inauguracja Youth Employment PartnerSHIP odbyła się 16.01 podczas konferencji IBS i BŚ. Badacze z projektu zaprezentowali wyniki swoich badań dot. sytuacji młodych na europejskich rynkach pracy.
Prezentowane badanie dotyczy wpływu na zatrudnienie dużego programu refundacji wynagrodzeń dla młodych osób bezrobotnych. Program ten został wprowadzony w 2016 r. w okresie ożywienia gospodarczego w Polsce. Skupiamy się na pytaniu, czy efekty programu różniły się między mężczyznami a kobietami. Badanie wykorzystuje duży zbiór danych administracyjnych dotyczących populacji osób zarejestrowanych jako bezrobotne. Oszacowujemy ...
Wykorzystując dane z badania „Generation and Gender Survey” dla Polski, analizujemy związek między względnym dochodem kobiet w gospodarstwie domowym, mierzonym jego udziałem w całkowitym dochodzie gospodarstwa domowego, a zaangażowaniem kobiet w prace domowe. Czynniki kulturowe również mają wpływ na podział obowiązków domowych. Pokazujemy, że bardziej egalitarne postrzeganie norm związanych z płcią wiąże się ...
Publikacja powstała w ramach projektu „Youth Employment PartnerSHIP”, który ma na celu przeciwdziałanie bezrobociu wśród osób młodych. Badamy w nim efektywność instrumentów wsparcia ludzi młodych, którzy nie pracują się i nie uczą w czterech krajach: Polsce, Hiszpanii, we Włoszech i na Węgrzech. Projekt finansowany jest ...
Raport został przygotowany przez konsorcjum IBS, IMAPP i IQS na zlecenie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju w ramach projektu "Badanie efektów wsparcia zrealizowanego na rzecz osób młodych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój" realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
W niniejszym artykule przeanalizowano rolę umiejętności poznawczych i cech osobowości jako czynników wpływających na ryzyko wykonywania pracy poniżej kwalifikacji i wyjaśniających niższe zarobki osób przeedukowanych. Pokazano, że zróżnicowanie umiejętności poznawczych i osobowość pracowników nie wyjaśnia różnic płacowych pomiędzy osobami z kwalifikacjami dopasowanymi do wymagań stanowiska pracy i osobami o za wysokich kwalifikacjach, ale z wykształceniem na tym samym poziomie. Wyniki ...
Artykuł prezentuje badanie związku pomiędzy umiejętnościami poznawczymi i cechami osobowości jednostki a jej zarobkami. Moje wyniki pokazują, że umiejętności poznawcze i niektóre cechy osobowości są komplementarne. W szczególności, umiejętności poznawcze i stabilność emocjonalna są względem siebie komplementarne – osoby neurotyczne mają niższy zwrot z umiejętności poznawczych. Ponadto, wyniki wskazują, że ugodowość, neurotyzm i, nieoczekiwanie, wytrwałość (grit) ...
Celem projektu Paths2Include jest zrozumienie różnych form dyskryminacji na rynku pracy oraz zwiększenie możliwości zatrudnienia osób zagrożonych wykluczeniem z rynku pracy.
Celem projektu jest przedstawienie propozycji tworzenia polityk opieki społecznej i rynku pracy, które będą odpowiedzią na zmiany zachodzące pod wpływem megatrendów - cyfryzacji, globalizacji, zmian klimatycznych i zmian demograficznych - na rynkach pracy i w systemach państw opiekuńczych w Europie.
Celem projektu Untangled jest badanie wpływu globalizacji, zmian technologicznych i zmian demograficznych na rynki pracy w Unii Europejskiej, identyfikacja grup najbardziej zagrożonych nadchodzącymi zmianami oraz rekomendacja odpowiednich rozwiązań.
Celem przedsięwzięcia jest ewaluacja efektywności wsparcia na rzecz osób młodych w Hiszpanii, na Węgrzech, we Włoszech i w Polsce. Projekt realizowany jest w latach 2018 – 2021 przez IBS i 8 partnerów zagranicznych w ramach Funduszu na Rzecz Zatrudnienia Młodzieży EEA i Funduszy Norweskich.
Celem projektu jest ewaluacja skuteczności i efektywności wsparcia na rzecz osób młodych realizowanego w ramach I Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).
Podczas konferencji zamykającej Projekt Youth employment partnerSHIP", którego IBS był leaderem, zespół osobowości z różnych środowisk zastanawiał się jak poprawić istniejące programy wsparcia zatrudnienia osób młodych.
4 września około 5 mln uczniów rozpocznie rok szkolny. Kto będzie ich uczyć? Niestety wielu dyrektorów szkół jeszcze tego nie wie. W tej sytuacji zapominamy jak cenny, dosłownie i w przenośni, jest dobry nauczyciel lub dobra nauczycielka.
„W Polsce przebywa obecnie ponad 320 tys. dzieci w wieku szkolnym uciekających przed wojną w Ukrainie. Mniej niż połowa z nich uczęszcza do polskich szkół.” – już pierwsze słowa dr Marty Palczyńskiej w artykule „Ukraińskie dzieci poza systemem edukacji. Odcięcie ich od nauki języka polskiego to najgorsze z możliwych rozwiązań.” nie pozostawiają wątpliwości, jak kształtuje się edukacyjna sytuacja dzieci z rodzin uchodźczych w Polsce.
Urzędy pracy mierzą się z nowymi dla siebie wyzwaniami. Z jednej strony trendy demograficzne i niskie bezrobocie powodują, że pracodawcy nie mogą znaleźć pracowników, a od urzędów zaczyna się oczekiwać aktywizacji osób do tej pory uważanych za bierne zawodowo.