Tam, ale nie z powrotem? Jednorazowe przejście między autoryzowanymi i nieautoryzowanymi źródłami dóbr kultury

Czas realizacji: 02.2017-02.2020

Celem projektu jest określenie procesu rezygnacji z autoryzowanego źródła kultury na korzyść nieautoryzowanego oraz potencjalnych ścieżek powrotu do tego pierwszego. Zbadamy, czy jednorazowa zachęta do skorzystania z nieautoryzowanych lub autoryzowanych źródeł kultury jest w stanie trwale zmienić preferencje konsumenta ze względu np. na istnienie jednorazowych kosztów zmiany. Dowiemy się także, jak daleko sięgają efekty pojawienia się w sieci nieautoryzowanych kopii danego dobra, jeśli jego legalny odpowiednik nie jest (jeszcze) dostępny, a także efekty odwrotnego przypadku (opóźnienia pojawienia się nieautoryzowanej wersji).

Nasza analiza obejmie trzy rynki:

  • Seriale telewizyjne. Czy jednorazowa zachęta do skorzystania z nieautoryzowanego źródła (przedpremierowy fragment odcinków) wpłynie także na przyszłe decyzje widzów?
  • Gry komputerowe. Czy wydłużenie okresu, w którym dostępna jest jedynie płatna legalna opcja nakłoni większą liczbę graczy do skorzystania z autoryzowanych źródeł?
  • Komiksy. Czy wprowadzenie na rynek lepszej jakościowo legalnej alternatywy (autoryzowana digitalizacja archiwalnych pozycji) skłoni tych czytelników, którzy korzystali przedtem z nieautoryzowanych źródeł, do powrotu do autoryzowanych?

Dodatkowym efektem badań będzie określenie wpływu nieautoryzowanej wymiany plikami na legalną konsumpcję seriali, gier i komiksów.

Pierwszy artykuł prezentujący wyniki prowadzonych w ramach projektu badań został opublikowany w Journal of Cultural Economics  i jest dostępny tutaj.

***

Projekt realizowany ze środków Narodowego Centrum Nauki,

w ramach konkursu PRELUDIUM 11 (nr umowy UMO-2016/21/N/HS4/01803)

kierownik projektu:
Wojciech Hardy
opiekun naukowy:
Michał Krawczyk
Kontakt:

wojciech.hardy@ibs.org.pl

Aktualności
Prezentacje wyników projektu
Wojciech Hardy prezentował rezultaty swoich badań dot. piractwa podczas polskich i międzynarodowych konferencji naukowych. Na warsztatach “Economics of Copyright in the Cultural and Creative Industries” w Bournemouth przedstawił m.in korzyści z ulepszania zabezpieczeń plików elektronicznych.
Konferencja WIEM 2019
Marta Palczyńska i Adam Pigoń zaprezentowali wyniki swoich badań na Warsaw International Economic Meeting 2019 – Warszawa, 2-4.07.
Konferencja WIEM 2018
Udostępniamy prezentacje IBS z Warsaw International Economic Meeting 2018 (3-5.07.).
‘Wyciek’ odcinków „Gry o Tron” a oglądalność w telewizji
W dniach 28-29 września Wojciech Hardy zaprezentował wyniki swoich badań o nieautoryzowanej wymianie plikami.
Materiały z konferencji WIEM 2017
Podczas 12. konferencji Warsaw International Economic Meeting naukowcy z IBS zaprezentowali wyniki swoich badań dotyczących rynku pracy, nieautoryzowanych źródeł kultury, ubóstwa energetycznego, OZE i zielonych innowacji.
Publikacje
2020-07-13 Konsument na cyfrowym rynku – koszty przejścia do nieautoryzowanych źródeł
autorzy:    / 
Pomimo bogatej literatury dotyczącej kosztów zmiany dostawcy na rynku tradycyjnym, nadal niewiele wiadomo o wymiarze konkurencji między dostawcami pirackimi i oficjalnymi. Wobec obszernych badań na temat efektów piractwa i jego determinant, kluczowe wydaje się zrozumienie czynników powstrzymujących odbiorców przed pierwszym sięgnięciem do nielegalnych źródeł. Opierając się na istniejącej typologii kosztów zmiany, literaturze o piractwie ...
2020-03-17 Wpływ piractwa na rynek komiksu amerykańskiego oraz rola formatów cyfrowych
autorzy:    / 
Dziękuję uczestnikom seminariów IBS oraz DELab UW za pomocne komentarze. Dziękuję także Mateuszowi Godlewskiemu za podzielenie się wiedzą o rynku komiksowym podczas pierwszych etapów tego badania. Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu badawczego sfinansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (grant UMO-2016/21/N/HS4/01803). Stosuje się zwyczajowe zastrzeżenia. Wszelkie ...
2018-04-26 Przedpremierowy wyciek treści jako zachęta do przejścia do nieautoryzowanych źródeł dóbr kultury
autorzy:    / 
Przedpremierowe wycieki dóbr kultury do sieci zachęcają konsumentów do poszukiwań nieautoryzowanych źródeł. Według moich wyników, tego typu wydarzenia mogą skłonić do zmiany źródeł na nieautoryzowane nawet dla dóbr, które nie uległy wyciekowi. Żeby to pokazać, wykorzystuję unikalny zbiór danych dotyczący seriali będących na antenie podczas przedpremierowego wycieku popularnego serialu - Gra o Tron. Analiza ...
Newsletter
Skip to content