Celem projektu jest określenie procesu rezygnacji z autoryzowanego źródła kultury na korzyść nieautoryzowanego oraz potencjalnych ścieżek powrotu do tego pierwszego. Zbadamy, czy jednorazowa zachęta do skorzystania z nieautoryzowanych lub autoryzowanych źródeł kultury jest w stanie trwale zmienić preferencje konsumenta ze względu np. na istnienie jednorazowych kosztów zmiany. Dowiemy się także, jak daleko sięgają efekty pojawienia się w sieci nieautoryzowanych kopii danego dobra, jeśli jego legalny odpowiednik nie jest (jeszcze) dostępny, a także efekty odwrotnego przypadku (opóźnienia pojawienia się nieautoryzowanej wersji).
Nasza analiza obejmie trzy rynki:
- Seriale telewizyjne. Czy jednorazowa zachęta do skorzystania z nieautoryzowanego źródła (przedpremierowy fragment odcinków) wpłynie także na przyszłe decyzje widzów?
- Gry komputerowe. Czy wydłużenie okresu, w którym dostępna jest jedynie płatna legalna opcja nakłoni większą liczbę graczy do skorzystania z autoryzowanych źródeł?
- Komiksy. Czy wprowadzenie na rynek lepszej jakościowo legalnej alternatywy (autoryzowana digitalizacja archiwalnych pozycji) skłoni tych czytelników, którzy korzystali przedtem z nieautoryzowanych źródeł, do powrotu do autoryzowanych?
Dodatkowym efektem badań będzie określenie wpływu nieautoryzowanej wymiany plikami na legalną konsumpcję seriali, gier i komiksów.
Pierwszy artykuł prezentujący wyniki prowadzonych w ramach projektu badań został opublikowany w Journal of Cultural Economics i jest dostępny tutaj.
***
Projekt realizowany ze środków Narodowego Centrum Nauki,
w ramach konkursu PRELUDIUM 11 (nr umowy UMO-2016/21/N/HS4/01803)