Artykuł został opublikowany w Journal of Cultural Economics, 2021.
abstrakt:
Przedpremierowe wycieki dóbr kultury do sieci zachęcają konsumentów do poszukiwań nieautoryzowanych źródeł. Według moich wyników, tego typu wydarzenia mogą skłonić do zmiany źródeł na nieautoryzowane nawet dla dóbr, które nie uległy wyciekowi. Żeby to pokazać, wykorzystuję unikalny zbiór danych dotyczący seriali będących na antenie podczas przedpremierowego wycieku popularnego serialu - Gra o Tron. Analiza różnic w różnicach (ang. difference-in-differences) pokazuje, że oglądalność Gry o Tron w telewizji spadła zarówno dla odcinków, które wyciekły jak i dla następnych. Ponadto, wydarzenie to miało negatywny wpływ na oglądalność innych seriali, potencjalnie współdzielących widownię z Grą o Tron. Wynik ten jest potwierdzony przez stopniowy wzrost popularności wyszukiwań w Google fraz zawierających nazwę serialu i słowa „watch online” (pol. „zobacz online”) po wycieku. Według mojej interpretacji jednorazowa zachęta do skorzystania z nieautoryzowanych źródeł przekierowała część widzów z autoryzowanych do nieautoryzowanych źródeł, nawet w przypadku seriali, których wyciek nie objął bezpośrednio. Te wnioski wskazują na istnienie jednorazowych kosztów zmiany między kanałami pozyskiwania dóbr kultury.