Skąd się biorą międzynarodowe różnice w charakterze pracy?

13 maja 2019
Materiały z seminarium Piotra Lewandowskiego i Alberta Parka (IEMS HKUST) o wpływie technologii, globalizacji i umiejętności na międzynarodowe różnice w pracach rutynowych i nierutynowych- Hong Kong, 25.04.

Piotr Lewandowski I Albert Park (IEMS HKUST) zaprezentowali artykuł “Technology, Skills, and Globalization: Explaining International Differences in Routine and Nonroutine Work Using Survey Data” w ramach cyklu seminariów naukowych na Hong Kong University of Science and Technology. Zachęcamy do zapoznania się z materiałami z seminarium – nagraniem wideo (na dole strony), prezentacją (do pobrania tutaj) oraz krótką relacją.

Artykuł, efekt współpracy IBS i IEMS HKUST, jest pierwszym badaniem analizującym międzynarodowe różnice w strukturze zadań zawodowych na podstawie danych ankietowych z krajów na niskim, średnim i wysokim poziomie rozwoju. Zrozumienie skali i natury tych różnic ma znaczenie zarówno naukowe jak i praktyczne, ponieważ odzwierciedlają one różnice w charakterze pracy, które mogą przełożyć się na np. na ryzyko automatyzacji pracy w poszczególnych krajach.

Autorzy argumentowali, że oparte o dane ankietowe badania poziomu zadań zawodowych – nierutynowych analitycznych i personalnych, rutynowych kognitywnych i manualnych – wskazują na znaczące międzynarodowe różnice w strukturach zadań zawodowych, także w ramach tych samych zawodów.

Pokazali, że rutynowość pracy zmniejsza się wraz z poziomem rozwoju, zwłaszcza w zawodach wymagających wysokich kwalifikacji. Następnie zaprezentowali wyniki analiz ekonometrycznych wskazujących, że z wyższą intensywnością zadań rutynowych wiąże m.in. niższe wykształcenie, mniejsza umiejętność czytania i pisania, mniejsze prawdopodobieństwo korzystania z komputera w pracy, a także większa specjalizacja kraju w globalnym łańcuchu wartości dodanej. Najważniejszymi czynnikami tłumaczącymi międzynarodowe różnice w relatywnym znaczeniu zadań nierutynowych i rutynowych są różnice w wyposażeniu technologicznym gospodarek, umiejętnościach pracowników i specjalizacji w łańcuchach wartości dodanej (globalizacja). Różnice w technologii w największym stopniu przyczyniają się do międzynarodowych różnic w intensywności zadań rutynowych wśród pracowników w zawodach wymagających wysokich (ISCO 1-3) i średnich (ISCO 4-5) kwalifikacji, podczas gdy pozycja globalizacja najbardziej przyczynia się do różnic między pracownikami w zawodach o niskich kwalifikacjach (ISCO 7-9) oraz w zawodach, które łatwo przenosić za granicę.

Projekt związany z tą wiadomością:
Newsletter
Cenimy państwa prywatność
Ustawienia ciastek
Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności. Więcej.
Dostosuj Tylko wymagane Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Dostosuj zgody
„Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
Przechowują dane narzędzi analitycznych, np.: Google Analytics.
Przechowują dane związane z działaniem reklam.
Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.

Brak plików cookies.

Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych.

Brak plików cookies.

Zapisz ustawienia Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Skip to content