Analizujemy znaczenie wykształcenia dla szans zatrudnienia wśród osób z niepełnosprawnościami w Unii Europejskiej. Wykorzystujemy dane z Europejskiego Badania Warunków Życia Ludności (EU-SILC) za lata 2011-2019. Nasze wyniki wskazują, że poziom wykształcenia jest kluczową zmienną kształtującą szanse zatrudnienia wśród osób z niepełnosprawnościami. W szczególności, osiągnięcie wyższego wykształcenia ma znacznie większe znaczenie dla prawdopodobieństwa zatrudnienia osób z niepełnosprawnością niż dla reszty populacji. Znaczenie edukacji jest zróżnicowane między krajami. W krajach o wyższym PKB per capita prawdopodobieństwo zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami jest generalnie mniej zależne od ich poziomu wykształcenia. Szacujemy, że 20% luki zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w wieku 25-34 można przypisać luce w wykształceniu.
Dziękujemy Piotrowi Lewandowskiemu oraz uczestnikom konferencji WIEM w Warszawie za pomocne komentarze. W tym artykule wykorzystano dane Eurostatu. Eurostat nie ponosi odpowiedzialności za wyniki ani za wnioski sformułowane przez autorów.