Wybór technologii a dynamika nierówności zarobkowych

28 listopada 2015
abstrakt:

Artykuł analizuje dynamikę premii zarobkowej za ukończenie studiów (ang. college wage premium) w różnych krajach OECD. Analiza wskazuje, że kraje, które zaobserwowały wyższy wzrost premii, zaobserwowały również większy wzrost liczby absolwentów dekadę wcześniej. Wyniki regresji wskazują, że taki schemat nie może być wytłumaczony teorią Kierunkowych Zmian Technologicznych, globalizacją, ani marginalizacją związków zawodowych. Zaobserwowane korelacje mogą być jednak wytłumaczone wyborami technologii przez firmy: wzrost liczby absolwentów motywuje firmy, aby wybierać metody produkcji, które są lepiej dopasowane do umiejętności wykształconej kadry. W artykule przedstawiam model teoretyczny, który formalizuje ten argument. Model ten jest następnie skalibrowany z pomocą regresji na dynamicznych panelach. Zmiany wyborów firm mogą wytłumaczyć 1/3 wzrostu w nierównościach zarobkowych pomiędzy wykształconymi i niewykształconymi pracownikami.

słowa kluczowe: zmiany technologiczne: wybory i konsekwencje; umiejętności, produktywność pracowników
kody JEL: 
rok wydania: 2015
język: angielski
Kategoria publikacji:  ,
seria wydawnicza: IBS Working Paper
numer publikacji: 15/2015
ISSN: 2451-4373
autorzy:

Instytut Badań Strukturalnych

Cenimy państwa prywatność
Ustawienia ciastek
Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności. Więcej.
Dostosuj Tylko wymagane Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Dostosuj zgody
„Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
Przechowują dane narzędzi analitycznych, np.: Google Analytics.
Przechowują dane związane z działaniem reklam.
Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.

Brak plików cookies.

Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych.

Brak plików cookies.

Zapisz ustawienia Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Skip to content