Kolejne zatrważające informacje – po urodzeniu pierwszego dziecka, aktywność kobiet spada do 69%, a mężczyzn rośnie do 85%. Różnice te pogłębiają się wraz z pojawieniem się na świecie kolejnych dzieci.
To są najświeższe dane z 2023r.Ujawnił je zaprezentowany na konferencji „Równi w domu – równi w pracy. Rok po dyrektywie work-life balance” wspólny raport Fundacji Share the Care i ZUS. Wyniki nie pozostawiają wątpliwości – wskaźniki zaangażowania pracujących rodziców w opiekę nad dziećmi dowodzą, że to nadal głównie mamy zajmują się dziećmi a finansowe konsekwencje wynikające z opieki nad dziećmi towarzyszą kobietom przez całe ich życie.
Te najnowsze dane potwierdzają wyniki badań prowadzonych w Instytucie Badań Strukturalnych od lat. Przyglądamy się systemowi urlopów z tytułu opieki nad dziećmi, luce opiekuńczej, luce płacowej, a także różnym formom dyskryminacji na rynku pracy nie tylko kobiet. I z wielką radością wsparliśmy kampanię budującą świadomość w tym zakresie przeprowadzoną przez fundację Share the Care.
Profesor Iga Magda kolejny już raz zajęła miejsce w kapitule rankingu pracodawców, którzy wyrównują szanse kobiet i mężczyzn na rynku pracy poprzez działania budujące równość rodzicielską. Wzięła także czynny udział w konferencji.
Na szczęście pozytywny trend się już rozpoczął. Na skutek wejścia w życie dyrektywy work-life balance, rośnie liczba ojców korzystających z urlopów rodzicielskich. W 2023 r. już 19 tys. ojców skorzystało z urlopu rodzicielskiego versus 3,7 tys. rok wcześniej.
Cieszy też, że w udział w konferencji wzięli tak liczni reprezentanci biznesu, nauki, organizacji pozarządowych oraz instytucji rządowych. I zaangażowali się w dyskusję o tym, jak wykorzystać dostępne dziś narzędzia prawne do budowania równości płci na rynku pracy i w życiu prywatnym
Co możemy zrobić, aby coraz więcej ojców skorzystało z urlopu rodzicielskiego?
Zapraszamy na stronę kampanii i zapoznanie się w wypowiedziami ekspertów oraz postulatami Fundacji
Równi w domu – równi w pracy. TO SIĘ WSZYSTKIM OPŁACA!
Partner Strategiczny: ZUS
Patronat honorowy: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Partnerzy: BNP Paribas Bank Polska, Philip Morris International, Credit Agricole Bank Polska S.A., ING Hubs Poland, Nordea, Ringier Axel Springer Polska.
Partnerzy Społeczni: Polski Instytut Ekonomiczny, IBS – Institute for Structural Research, Responsible Business Forum / Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Konfederacja Lewiatan, UN Global Compact Network Poland, Marzena Pilarz-Herzyk, Sołtysiński Kawecki & Szlęzak
Partnerzy Medialni: Forbes Women Polska, NOIZZ.pl, Rzeczpospolita, Personel i Zarządzanie, Newsweek Polska, ONET