Kara za macierzyństwo to fakt wyceniony w płacach kobiet! Prof Iga Magda i IBS jako partner społeczny na konferencji “Równi w domu – równi w pracy. To się wszystkim opłaca!”

May 13 2024
Zasiłek z tytułu urlopu macierzyńskiego wynosi dla kobiety dziennie 111,5zł. Jeden dzień urlopu ojcowskiego jest wart 204,38zł. I dalej urlop rodzicielski dla mamy to 107,10zł, a dla taty 152,72zł. Po latach takiego wyceniania średnia emerytura kobiet w Polsce wynosi 2920,98 zł, a mężczyzn - 4251,56 zł.

Kolejne zatrważające informacje – po urodzeniu pierwszego dziecka, aktywność kobiet spada do 69%, a mężczyzn rośnie do 85%. Różnice te pogłębiają się wraz z pojawieniem się na świecie kolejnych dzieci.

To są najświeższe dane z 2023r.Ujawnił je zaprezentowany na konferencji „Równi w domu – równi w pracy. Rok po dyrektywie work-life balance” wspólny raport Fundacji Share the Care i ZUS. Wyniki nie pozostawiają wątpliwości – wskaźniki zaangażowania pracujących rodziców w opiekę nad dziećmi dowodzą, że to nadal głównie mamy zajmują się dziećmi a finansowe konsekwencje wynikające z opieki nad dziećmi towarzyszą kobietom przez całe ich życie.

Te najnowsze dane potwierdzają wyniki badań prowadzonych w Instytucie Badań Strukturalnych od lat. Przyglądamy się systemowi urlopów z tytułu opieki nad dziećmi, luce opiekuńczej, luce płacowej, a także różnym formom dyskryminacji na rynku pracy nie tylko kobiet. I z wielką radością wsparliśmy kampanię budującą świadomość w tym zakresie przeprowadzoną przez fundację Share the Care.
Profesor Iga Magda kolejny już raz zajęła miejsce w kapitule rankingu pracodawców, którzy wyrównują szanse kobiet i mężczyzn na rynku pracy poprzez działania budujące równość rodzicielską. Wzięła także czynny udział w konferencji.

Na szczęście pozytywny trend się już rozpoczął. Na skutek wejścia w życie dyrektywy work-life balance, rośnie liczba ojców korzystających z urlopów rodzicielskich. W 2023 r. już 19 tys. ojców skorzystało z urlopu rodzicielskiego versus 3,7 tys. rok wcześniej.

Cieszy też, że w udział w konferencji wzięli tak liczni reprezentanci biznesu, nauki, organizacji pozarządowych oraz instytucji rządowych. I zaangażowali się w dyskusję o tym, jak wykorzystać dostępne dziś narzędzia prawne do budowania równości płci na rynku pracy i w życiu prywatnym

Co możemy zrobić, aby coraz więcej ojców skorzystało z urlopu rodzicielskiego?

  1. Zmiana nazwy zasiłku macierzyńskiego na rodzicielski
  2. Zwiększenie wysokości zasiłku do 100% za część nietransferowalną (czyli 9 tygodni urlopu rodzicielskiego dla mamy i dla taty).
  3. Wprowadzenie zachęt finansowych dla par dzielących się urlopem pół na pół.
  4. Stworzenie oficjalnego portalu rządowego dla rodziców o ich prawach, który byłby napisany zrozumiałym językiem.
  5. Budowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej równości płci wśród pracodawców.
  6. Zapraszamy na stronę kampanii i zapoznanie się w wypowiedziami ekspertów oraz postulatami Fundacji

Zapraszamy na stronę kampanii i zapoznanie się w wypowiedziami ekspertów oraz postulatami Fundacji

Równi w domu – równi w pracy. TO SIĘ WSZYSTKIM OPŁACA!

Partner Strategiczny: ZUS
Patronat honorowy: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Partnerzy: BNP Paribas Bank Polska, Philip Morris International, Credit Agricole Bank Polska S.A., ING Hubs Poland, Nordea, Ringier Axel Springer Polska.
Partnerzy Społeczni: Polski Instytut Ekonomiczny, IBS – Institute for Structural Research, Responsible Business Forum / Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Konfederacja Lewiatan, UN Global Compact Network Poland, Marzena Pilarz-Herzyk, Sołtysiński Kawecki & Szlęzak
Partnerzy Medialni: Forbes Women Polska, NOIZZ.pl, Rzeczpospolita, Personel i Zarządzanie, Newsweek Polska, ONET

Projects related to this news:
Newsletter
We value your privacy
Cookie settings
Some cookies are necessary for the proper operation of our site. We also encourage you to agree to the use of analytical tool cookies. They allow us to continuously improve the site. You can find more information in the Privacy Policy. More.
Customize Reject all Accept all
Cookie settings
Customize settings
"Necessary" cookies are required for the operation of the site. Consent to the other categories, will help us improve the operation of the site. Third-party companies, such as: Google, also store cookies. For more information: data use and privacy. Cookies set by Google for logged in users.
Necessary cookies are required for the proper operation of the site.
Store the data of analytical tools such as: Google Analytics.
They store data related to the ad function.
Allows user data related to advertisements to be sent to Google

There is no cookies.

Allows personalized ads to be displayed

There is no cookies.

Save settings Accept all
Cookie settings
Skip to content