Czas – inwestycja w dzieci

29 kwietnia 2017
Rodzice, którzy nie pracują, nie poświęcają więcej czasu na aktywności edukacyjne z dziećmi niż rodzice pracujący. Iga Magda i Roma Keister na konferencji Population Association of America zaprezentowały wyniki swoich najnowszych badań związanych z tematyką inwestycji w dzieci.

W dniach 27.04 – 29.04 2016 w Chicago odbyła się konferencja Population Association of America (PAA).  Konferencja, tak jak co roku zgromadziła naukowców zajmujących się zagadnieniami demografii, rynku pracy, polityki rodzinnej i szeroko rozumianej polityki społecznej. Iga Magda i Roma Keister przedstawiły wyniki swoich wspólnych prac nad tematyką inwestycji w dzieci.

Iga Magda zaprezentowała wyniki analiz dotyczących czynników wpływających na ilość czasu przeznaczanego przez opiekunów na zajęcia edukacyjne z dziećmi. Okazuje się, że na ilość tego czasu nie ma wpływu fakt aktywności zawodowej rodziców lub jej brak – rodzice, którzy nie pracują, nie poświęcają więcej czasu na aktywności edukacyjne z dziećmi niż rodzice pracujący. Znaczenie mają natomiast czynniki społeczno-kulturowe i status rodziców, opisywany takimi zmiennymi jak: wielkość biblioteki domowej rodziców, kiedy sami byli dziećmi;  znaczenie, jakie rodzice przypisują wartościom rodzinnym, oraz wartość, jaką dla samych rodziców ma życie zawodowe.

Roma Keister w swojej prezentacji w przeciwieństwie do większości wcześniejszych badań zajmujących się tematyką inwestycji w dzieci, ich osiągnięć oraz  dobrostanu, skupiających się na rodzinach dwupokoleniowych (tzw. nuklearnych) – skupia się na rodzinach wielopokoleniowych. Sprawdza, czy dzieciom żyjącym w takich rodzinach poświęca się więcej czy mniej czasu niż dzieciom w rodzinach nuklearnych. Następnie bada szkolne osiągnięcia dzieci z obu wskazanych typów rodzin. Wyniki pokazują, że dzieci w wieku 1-7 lat w rodzinach wielopokoleniowych spędzają mniej czasu z członkami rodziny na aktywnościach edukacyjnych niż dzieci w rodzinach dwupokoleniowych. Nie ma jednak  jakichkolwiek różnic w ilości czasu poświęcanego na czynności edukacyjne z dziećmi  w wieku 8-15. W odniesieniu do osiągnięć z przedmiotów takich jak język polski i matematyka widać, że dzieci wychowujące się w rodzinach wielopokoleniowych mają większe szanse na wyższe oceny z języka polskiego niż dzieci w rodzinach nuklearnych. Natomiast brak różnic między tymi dwoma typami rodzin pod względem szanse na wysokie wyniki z matematyki.

Poniżej zamieszczamy materiały prezentowane w czasie PPA przez badaczki z naszego Instytutu.

Projekt związany z tą wiadomością:
Newsletter
Cenimy państwa prywatność
Ustawienia ciastek
Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności. Więcej.
Dostosuj Tylko wymagane Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Dostosuj zgody
„Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
Przechowują dane narzędzi analitycznych, np.: Google Analytics.
Przechowują dane związane z działaniem reklam.
Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.

Brak plików cookies.

Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych.

Brak plików cookies.

Zapisz ustawienia Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Skip to content