Podobnie jak niegdyś przemysł muzyczny i filmowy, komiksy wkroczyły na rynek cyfrowy i mierzą się z konkurencją ze strony piratów. Przeprowadziłem badanie ankietowe wśród osób czytających komiksy, by sprawdzić czy bezpłatne źródła zmniejszają sprzedaż komiksów wśród czołowych amerykańskich wydawców. Moje dane pozwoliły mi na obserwowanie panelu osób czytających komiksy w trzech momentach czasowych oraz na policzenie poziomu substytucji między płatnymi i bezpłatnymi źródłami komiksów. Zaobserwowałem również, że cyfrowe komiksy – tak płatne jak i bezpłatne – zwykle uważane są przez czytelników za podrzędne względem formatów tradycyjnych. Ponieważ w dniu premiery cena wersji papierowej i cyfrowej kopii jest taka sama, potencjalni odbiorcy, nie chcąc płacić pełnej ceny za wersję papierową, są bardziej skłonni skorzystać ze źródeł pirackich niż przejść do legalnych źródeł cyfrowych. Dane zebrane wśród ankietowanych potwierdzają również, że obniżenie ceny e-wydań mogłoby pomóc przekształcić część bezpłatnej konsumpcji w płatną cyfrową.
Dziękuję uczestnikom seminariów IBS oraz DELab UW za pomocne komentarze. Dziękuję także Mateuszowi Godlewskiemu za podzielenie się wiedzą o rynku komiksowym podczas pierwszych etapów tego badania. Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu badawczego sfinansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (grant UMO-2016/21/N/HS4/01803). Stosuje się zwyczajowe zastrzeżenia. Wszelkie błędy są moje.
Instytut Badań Strukturalnych, Wydział Nauk Ekonomicznych oraz Digital Economy (DELab), Uniwersytet Warszawski;