Przedpremierowy wyciek treści jako zachęta do przejścia do nieautoryzowanych źródeł dóbr kultury

26 kwietnia 2018
abstrakt:

Przedpremierowe wycieki dóbr kultury do sieci zachęcają konsumentów do poszukiwań nieautoryzowanych źródeł. Według moich wyników, tego typu wydarzenia mogą skłonić do zmiany źródeł na nieautoryzowane nawet dla dóbr, które nie uległy wyciekowi. Żeby to pokazać, wykorzystuję unikalny zbiór danych dotyczący seriali będących na antenie podczas przedpremierowego wycieku popularnego serialu – Gra o Tron. Analiza różnic w różnicach (ang. difference-in-differences) pokazuje, że oglądalność Gry o Tron w telewizji spadła zarówno dla odcinków, które wyciekły jak i dla następnych. Ponadto, wydarzenie to miało negatywny wpływ na oglądalność innych seriali, potencjalnie współdzielących widownię z Grą o Tron. Wynik ten jest potwierdzony przez stopniowy wzrost popularności wyszukiwań w Google fraz zawierających nazwę serialu i słowa „watch online” (pol. „zobacz online”) po wycieku. Według mojej interpretacji jednorazowa zachęta do skorzystania z nieautoryzowanych źródeł przekierowała część widzów z autoryzowanych do nieautoryzowanych źródeł, nawet w przypadku seriali, których wyciek nie objął bezpośrednio. Te wnioski wskazują na istnienie jednorazowych kosztów zmiany między kanałami pozyskiwania dóbr kultury.

słowa kluczowe: wymiana plikami, prawo autorskie, prawo własności intelektualnej, telewizja, piractwo, Gra o Tron
kody JEL: 
rok wydania: 2018
język: angielski
Kategoria publikacji: 
seria wydawnicza: IBS Working Paper
numer publikacji: 03/2018
ISSN: 2451-4373
Dodatkowe informacje:

Dziękuję Idze Magdzie z IBS, uczestnikom konferencji DELAB 2017 i WIEM 2017, seminarium doktoranckiego na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz wewnętrznego seminarium IBS za cenne komentarze i uwagi. Dziękuję także zespołowi IMDb za wskazanie plików do użytku publicznego znajdujących się na ich stronie. Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu badawczego sfinansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (grant UMO-2016/21/N/HS4/01803). Stosuje się zwyczajowe zastrzeżenia. Wszelkie błędy są moje.

Opublikowane w:

Journal of Cultural Economics, 2021.

Projekt, w ramach którego powstała publikacja:
 / 
autorzy:

Instytut Badań Strukturalnych, Wydział Nauk Ekonomicznych oraz Digital Economy (DELab), Uniwersytet Warszawski;

Cenimy państwa prywatność
Ustawienia ciastek
Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności. Więcej.
Dostosuj Tylko wymagane Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Dostosuj zgody
„Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
Przechowują dane narzędzi analitycznych, np.: Google Analytics.
Przechowują dane związane z działaniem reklam.
Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.

Brak plików cookies.

Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych.

Brak plików cookies.

Zapisz ustawienia Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Skip to content