Przedpremierowy wyciek treści jako zachęta do przejścia do nieautoryzowanych źródeł dóbr kultury

26 April 2018
abstract:

Przedpremierowe wycieki dóbr kultury do sieci zachęcają konsumentów do poszukiwań nieautoryzowanych źródeł. Według moich wyników, tego typu wydarzenia mogą skłonić do zmiany źródeł na nieautoryzowane nawet dla dóbr, które nie uległy wyciekowi. Żeby to pokazać, wykorzystuję unikalny zbiór danych dotyczący seriali będących na antenie podczas przedpremierowego wycieku popularnego serialu – Gra o Tron. Analiza różnic w różnicach (ang. difference-in-differences) pokazuje, że oglądalność Gry o Tron w telewizji spadła zarówno dla odcinków, które wyciekły jak i dla następnych. Ponadto, wydarzenie to miało negatywny wpływ na oglądalność innych seriali, potencjalnie współdzielących widownię z Grą o Tron. Wynik ten jest potwierdzony przez stopniowy wzrost popularności wyszukiwań w Google fraz zawierających nazwę serialu i słowa „watch online” (pol. „zobacz online”) po wycieku. Według mojej interpretacji jednorazowa zachęta do skorzystania z nieautoryzowanych źródeł przekierowała część widzów z autoryzowanych do nieautoryzowanych źródeł, nawet w przypadku seriali, których wyciek nie objął bezpośrednio. Te wnioski wskazują na istnienie jednorazowych kosztów zmiany między kanałami pozyskiwania dóbr kultury.

keywords: wymiana plikami, prawo autorskie, prawo własności intelektualnej, telewizja, piractwo, Gra o Tron
JEL codes: 
publication year: 2018
language: english
Publications category: 
publishing series: IBS Working Paper
publication number: 03/2018
ISSN: 2451-4373
Additional information:

Dziękuję Idze Magdzie z IBS, uczestnikom konferencji DELAB 2017 i WIEM 2017, seminarium doktoranckiego na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz wewnętrznego seminarium IBS za cenne komentarze i uwagi. Dziękuję także zespołowi IMDb za wskazanie plików do użytku publicznego znajdujących się na ich stronie. Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu badawczego sfinansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (grant UMO-2016/21/N/HS4/01803). Stosuje się zwyczajowe zastrzeżenia. Wszelkie błędy są moje.

Published in:

Journal of Cultural Economics, 2021.

Projects related to this publication:
 / 
authors:

Instytut Badań Strukturalnych, Wydział Nauk Ekonomicznych oraz Digital Economy (DELab), Uniwersytet Warszawski;

We value your privacy
Cookie settings
Some cookies are necessary for the proper operation of our site. We also encourage you to agree to the use of analytical tool cookies. They allow us to continuously improve the site. You can find more information in the Privacy Policy. More.
Customize Reject all Accept all
Cookie settings
Customize settings
"Necessary" cookies are required for the operation of the site. Consent to the other categories, will help us improve the operation of the site. Third-party companies, such as: Google, also store cookies. For more information: data use and privacy. Cookies set by Google for logged in users.
Necessary cookies are required for the proper operation of the site.
Store the data of analytical tools such as: Google Analytics.
They store data related to the ad function.
Allows user data related to advertisements to be sent to Google

There is no cookies.

Allows personalized ads to be displayed

There is no cookies.

Save settings Accept all
Cookie settings
Skip to content