30 listopada 2020 r. w Rzeczpospolitej ukazał się apel ekonomistów i socjologów, w którym autorzy alarmują o długofalowych skutkach zamknięcia szkół z powodu trwającej pandemii. Konsekwencje tworzących się obecnie deficytów edukacyjnych będą odczuwalne przez lata i dotkną całe pokolenie dzisiejszych uczniów.
Ograniczenie rozwoju kompetencji społecznych, brak ruchu z negatywnymi konsekwencjami dla rozwoju fizycznego i psychicznego, negatywne skutki izolacji dla zdrowia psychicznego, wzrost uzależnienia od internetu, większe narażenie na przemoc domową – to kolejne poważne aspekty wielowymiarowego problemu, z którym musimy się zmierzyć na progu siódmego miesiąca zdalnej edukacji. – piszą eksperci.
Pełne otwarcie szkół na razie nie jest możliwe, ale wobec znaczących i rosnących z każdym miesiącem konsekwencji zamknięcia szkół, działania zmierzające do przywrócenia bezpiecznej i efektywnej edukacji powinny stać się w Polsce priorytetem. Według ekspertów, powinny one oprzeć się na następujących trzech filarach:
Cały apel można przeczytać tutaj: https://www.rp.pl/Biznes/311299940-Zajecia-przez-internet-nie-zastapia-nauki-w-szkole.html