Innymi słowy

Jedną z głównych pułapek towarzyszących komunikacji jest iluzja, że dialog w ogóle się odbył.

Badanie procesów zachodzących we współczesnym świecie wymaga skomplikowanych narzędzi i specjalizacji w danej dziedzinie wiedzy. Eksperci Instytutu Badań Strukturalnych mają różnorakie zaplecze. To ekonomiści, socjologowie, matematycy i politolodzy. Próbujemy znaleźć odpowiedzi na palące pytania i objaśnić zachodzące współcześnie zmiany społeczne i ekonomiczne w nadziei, że wyniki naszych badań będą miały zastosowanie w tworzeniu efektywnych
i przyjaznych polityk publicznych.

Jednym z celów Fundacji IBS jest podnoszenie jakości debaty publicznej i prowadzenie dialogu na temat polityk publicznych, opartego na rzetelnej diagnozie i ewaluacji. Staramy się dotrzeć z wynikami naszych badań do jak najszerszej grupy odbiorców, wszystkich aktywnych aktorów sceny społeczno-ekonomiczno-politycznej – do naukowców, decydentów, działaczy, przedstawicieli mediów. W tym celu powołaliśmy do życia także blog IBS, czyli platformę, na której zamieszczamy publicystyczne artykuły poparte naszymi badaniami.

Wszystkie zamieszczone tu teksty napisane zostały przez naszych ekspertów. Niektóre doczekały się publikacji w prasie
i na portalach internetowych. Chcemy, by wyniki naszych badań były czytelne dla każdej zainteresowanej nimi osoby.
Aby komunikacja nie była iluzją, a stała się faktem.

Artykuły

Gorący sezon grzewczy w spółdzielniach mieszkaniowych
To był niespokojny kwartał w spółdzielniach mieszkaniowych. Rosnące ceny opłat za ciepło wywołały protesty społeczne. Spółdzielnie mieszkaniowe, dotychczas mało słyszalne w debacie o energii zaczęły mobilizować mieszkańców. Ich aktywność stwarza nadzieję, że staną się aktywnym rzecznikiem sprawiedliwej transformacji w miastach.
Dwa oblicza elastycznego czasu pracy
Możliwość decydowania o godzinach pracy to wciąż rzadkość w Polsce. Co więcej, pracowników często dotyka tzw. „piętno elastyczności”.
Seniorka w zimnym domu. O ubóstwie energetycznym kobiet w Polsce.
Co piąte gospodarstwo domowe w Polsce jest prowadzone samodzielnie przez kobietę. Oznacza to, że blisko 3 mln gospodarstw domowych tworzy samotnie mieszkająca kobieta lub matka samodzielnie wychowująca dzieci.
Czy roboty mogą zastąpić ludzką pracę?
Od lat korzystamy z niesionych przez robotyzację i cyfryzację ułatwień. Ostatnio głośno zrobiło się o algorytmie, sztucznej inteligencji, która potrafi pisać teksty nieróżniące się od tych tworzonych przez profesjonalistów. W jaką stronę zmierzają procesy automatyzacji? Czy naprawdę stanowią zagrożenie? Czy i twoje stanowisko pracy wkrótce okaże się zbędne?
Czy praca z domu może stać się pułapką zawodową dla kobiet?
Praca z domu jest często przedstawiana jako rozwiązanie dla rodziców, które ułatwia godzenie życia zawodowego z rodzinnym. W praktyce może ona utrwalać nierówny podział obowiązków domowych i ograniczać rozwój zawodowy kobiet. Dlatego warto zadbać, żeby korzystali z niej w równym stopniu tak ojcowie jak i matki.
Szansa, czy ślepy zaułek?
Czym dla migrantów są platformy pracownicze jak Uber?
„Pojazd już na Ciebie czeka! Twój kierowca to Elkhan”. Dostawcami zamówionego jedzenia oraz kierowcami taksówek zamówionych przez aplikację są migranci. Czy „praca platformowa” oferuje im to samo, co Polakom?
Newsletter
Cenimy państwa prywatność
Ustawienia ciastek
Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności. Więcej.
Dostosuj Tylko wymagane Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Dostosuj zgody
„Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
Przechowują dane narzędzi analitycznych, np.: Google Analytics.
Przechowują dane związane z działaniem reklam.
Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.

Brak plików cookies.

Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych.

Brak plików cookies.

Zapisz ustawienia Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Skip to content