Opiekę nad małym dzieckiem można bez problemu zakwalifikować w kategoriach „greedy work”. „Pazerna praca” to zajęcie, które nie znosi konkurencji, wymaga 100% uwagi i zaangażowania. Wymaga pełnej dyspozycyjności i gotowości do świadczenia usługi. Oczekuje wykorzystania wszystkich zasobów, sił i środków. Wypisz, wymaluj rodzicielstwo – rodzice na etacie.
Nic dziwnego, że kobiety tak często rezygnują z rozwoju własnej ścieżki kariery zawodowej, by zająć się dziećmi. Szczególnie, gdy dzieci są małe.
Taka sytuacja jednak generuje liczne problemy, takie jak luka płacowa, luka opiekuńcza, a w efekcie po latach nawet ubóstwo kobiet. Badacze IBS we wszystkich tych obszarach prowadzą liczne badania naukowe, ale i opublikowali wiele artykułów publicycstycznych na łamach #InnymiSłowy.
By zwrócić uwagę na te zagadnienia Forbes Women, Fundacja Share the Care oraz UNGC Network Poland wyszły z inicjatywą rozwijania i upowszechniania pozytywnych przykładów działalności firm przyjaznych rodzinie. Czyli rakning: rodzice na etacie.
Prof Iga Magda w tym roku również zasiada w kapitule konkursu #RODZIECENAETACIE.
W 1 edycji rankingu, położyliśmy akcent na działania skierowane do mężczyzn. Ranking firm przyjaznych tacie na etacie, miał zwrócić uwagę na wchodzącą w życie dyrektywę work-life balance. Nowe regulacje nadały ojcom prawo do indywidualnego urlopu rodzicielskiego. Patrząc na dane z ZUS, widzimy, że regulacje spełniają swoją rolę. Od stycznia do września 2023 już 20,900 ojców (versus 3700 w całym 2022 roku) skorzystało z nowych uprawnień!
Jak na ten nowy trend społeczny odpowiadają pracodawcy i marki?
Zobaczymy w kolejnej edycji rankingu. W tym roku ranking został rozszerzony o działania adresowane do pracujących mam oraz o działania podejmowane przez marki na rzecz równości płci.
Kategorie:
Tata na etacie – działania pracodawców na rzecz równości rodzicielskiej ojców. Ich celem jest tworzenie kultury organizacyjnej, która propaguje zaangażowane ojcostwo i rozumie, że mężczyzna też rodzic
Mama na etacie – działania pracodawców na rzecz budowania pozytywnego wizerunku pracującej mamy. Firmy, które wspierają potencjał mam na rynku pracy. Firmy podejmujące działania przekonywujące kobiety, że macierzyństwo nie stoi w sprzeczności z rozwojem zawodowym.
Wolne od stereotypów – kampanie zewnętrzne mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku pracujących mam, oraz aktywizujące kobiety – mamy na rynku pracy
Wolni od stereotypów – kampanie zewnętrzne mające na celu promowanie zaangażowanego ojcostwa, pozytywnego wizerunku mężczyzny w roli ojca i partnera.
Więcej informacji na: https://rodzicenaetacie.forbes.pl/