Strach przed matematyką, czyli „pięta Achillesowa” polskiego systemu edukacji – streszczenie

20 maja 2024
20% czwartoklasistów nie lubi uczyć się matematyki. Z wiekiem niechęć postępuje – wśród ósmoklasistów już 40% deklaruje niechęć wobec „królowej nauk”. Dlaczego boimy się matematyki i co możemy z tym zrobić?

Ostatnio opublikowany raport fundacji EduNav pokazał dramatyczny obraz polskiego systemu edukacji – matematyka budzi lęk u ponad 90% uczniów. Okazuje się, że problemem nie jest sam przedmiot, a stres powiązany z trudnością egzaminów i zadań domowych. Zamiast wykorzystywać testy do komunikacji informacji zwrotnej, pozostawiamy uczniów z oceną bez wiadomości o wykonanym postępie.

Normy społeczne i stereotypy

Na stres związany z matematyką wpływają również normy społeczne. Wielu uczniów wskazuje, że dobrym matematykiem „trzeba się urodzić”. W szczególności problem dotyczy dziewczynek, co może być efektem oczekiwań edukacyjnych. Równolegle, chłopcy systematycznie uzyskują niższe wyniki z języka polskiego, ponieważ system kształtuje ich na inżynierów, a nie humanistów. Dodatkowa presja związana z uprzywilejowaną pozycją absolwentów studiów technicznych na rynku pracy jedynie zwiększa stres powiązany z nauką matematyki.

Zmarginalizowana rola szkoły w wychowaniu uczniów również negatywnie przekłada się na odporność na stres. Historycznie, priorytetem szkoły było kształtowanie charakteru, a drugorzędnym zadaniem miała być nauka i rozwój umiejętności. Obecnie, rolą edukacji jest przygotowanie uczniów do egzaminów końcowych, dających wstęp do dalszej edukacji i rynku pracy. Konsekwencje tego podejścia widoczne są w zachowaniu osób dorosłych – jedynie 30% bierze udział w regularnych szkoleniach w porównaniu do 54% w krajach Unii Europejskiej. System edukacji, który nie przygotuje do uczenia się „dla siebie” stanowi istotny problem dla polskiego rynku pracy.

Matematyka zgodnie ze stereotypem nie jest domeną kobiet.

Matematyka nie jest niczemu winna

Rozwiązaniem problemu nie jest np. pomysł by matematyka zniknęła z listy obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych. To nie przyczyna, a skutek istniejącego problemu. Rosnąca liczba badan wskazuje na pozytywny wpływ interwencji kształtujących nastawienie „na wzrost”, czyli założenia, że ciężką pracą możemy poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności. Nastawienie „na wzrost” może mieć kluczową rolę w polskim systemie edukacji, ponieważ do tej pory jedynie 40% polskich uczniów czuje, że ciężką pracą może osiągnąć wysokie wyniki – nawet z matematyki.


Pełna wersja artykułu Wojciecha Szymczaka p.t.: „Za lękiem przed liczbami stoją normy społeczne. Podział na matematyków i humanistów nie tłumaczy jednak wszystkiego” na stronie wyborcza.biz.pl

autorzy IBS:
autorzy:
Newsletter
Cenimy państwa prywatność
Ustawienia ciastek
Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności. Więcej.
Dostosuj Tylko wymagane Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Dostosuj zgody
„Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
Przechowują dane narzędzi analitycznych, np.: Google Analytics.
Przechowują dane związane z działaniem reklam.
Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.

Brak plików cookies.

Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych.

Brak plików cookies.

Zapisz ustawienia Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Skip to content