Problem:
Wysoka konsumpcja produktów nikotynowych generuje istotne koszty społeczne. Podwyżka akcyzy na poszczególne produkty może mieć ograniczony wpływ na konsumpcję, jeśli konsumenci są skłonni do zmian między produktami.
Wnioski:
Skokowy wzrost cen e-papierosów we wrześniu 2025 miał duży wpływ na rodzaj wybieranych produktów, ale umiarkowany na łączną liczbę konsumentów nikotyny. Aby istotnie ograniczyć liczbę konsumentów należy równolegle podnosić akcyzę na wszystkie produkty. Potrzebne są również nowe polityki informacyjne, gdyż większość użytkowników alternatywnych produktów nie uważa ich za bardzo szkodliwe.
Autorzy dziękują za cenne komentarze Łukaszowi Balwickiemu, Bartoszowi Jusypenko, Norze Kungl, Kristijanowi Fidanovskiemu, Hanie Ross oraz Janowi Rutkowskiemu.
Publikacja powstała w ramach projektu finansowanego przez Wiedeński Instytut Międzynarodowych Studiów Ekonomicznych (wiiw). wiiw jest partnerem Bloomberg Philanthropies’ Initiative to Reduce Tobacco Use.
Treść niniejszej publikacji wyraża poglądy Autorów i niekoniecznie jest tożsama ze stanowiskiem Instytutu Badań Strukturalnych. Stosuje się zwyczajowe zastrzeżenia.