Jak daleko zajedzie CPK? – streszczenie

July 15 2024
Cała dyskusja wokół CPK koncentruje się wokół inwestycji infrastrukturalnych zupełnie pomijając aspekt ludzki. A kto poprowadzi obiecane szybkie pociągi?

W ostatnich tygodniach rząd przedstawił nową wersję planu CPK, kładąc większy nacisk na komponent kolejowy, z ambitnym celem ukończenia szybkich połączeń kolejowych przed otwarciem lotniska w Baranowie.

Zainteresowanie podróżujących koleją a braki kadrowe

Już w 2019 roku eksperci branżowi szacowali, że w Polsce brakuje nawet do 2500 maszynistów. Ze względu na pandemię COVID-19 braki kadrowe nie były aż tak dotkliwe w ubiegłych latach. Jednak po pandemicznym spowolnieniu nie ma już śladu, a zainteresowanie pasażerskim transportem kolejowym nie tylko powróciło do przed-pandemicznych trendów, ale je przewyższyło. W 2023 roku z usług kolei skorzystało 374 miliony pasażerów, przewyższając prognozy na 2025 rok zawarte w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. Taka dynamika rozwoju zainteresowania koleją sugeruje, że braki kadrowe wśród maszynistów mogą się pogłębiać przyszłości. Już w tym roku na Podkarpaciu zawieszono część połączeń w okresie wakacyjnym, co jest bezpośrednio spowodowane brakiem maszynistów.

Struktura demograficzna w zawodzie maszynisty

Problemy kadrowe pogłębiają się ze względu na strukturę demograficzną. 40% maszynistów ma ponad 50 lat, a tylko 9% jest poniżej 30 lat. Do 2032 roku, kiedy planowane jest oddanie do użytku lotniska w Baranowie, emeryturę osiągnie ponad 3 tysiące maszynistów. To stanowi blisko 25% obecnej siły roboczej (Wykres 1). Jednocześnie, ledwo 9% wszystkich zatrudnionych maszynistów ma mniej niż 30 lat. Zastępowalność pokoleń będzie również dużym wyzwaniem dla polskich kolei.

CPK nie odniesie sukcesu bez maszynistów

Pominięty czynnik ludzki

W dyskusjach o CPK i rozwoju szybkiej kolei w Polsce dużo uwagi poświęca się infrastrukturze oraz alternatywnym wizjom samej inwestycji. Natomiast, rzadko w dyskusji uwzględnia się bariery, które mogą wynikać bezpośrednio z rynku pracy i zdolności szkolenia nowych pracowników. Aktualna wizja CPK zakłada oddanie do użytku szybkiej linii kolejowej relacji Warszawa-Łódź-Wrocław jeszcze przed lotniskiem w Baranowie. Jednak na atrakcyjność kolei wpływa nie tylko czas, ale również częstotliwość przejazdów. Według ekspertów połączenia między dużymi miastami powinny kursować co najmniej co godzinę. Dlatego taka inwestycja będzie wymagać odpowiednio większej liczby maszynistów i innych pracowników kolei. Tymczasem w Polsce każdego roku szkoli się około 200 nowych maszynistów, a samo szkolenie trwa 2-3 lata. Biorąc pod uwagę strukturę demograficzną obecnych pracowników i ambitne plany rozwoju polskiej kolei, już teraz należałoby zająć się kwestią szkolenia i przyciągania nowych pracowników do zawodu maszynisty. Obecna dynamika nie pozwala na zaspokojenie aktualnych potrzeb, nie wspominając już o planowanych inwestycjach. Bez maszynisty nawet najszybszy pociąg daleko nie zajedzie.


Pełna wersja artykułu Karola Madonia p.t.: Jak daleko zajedzie CPK? Najszybszy pociąg po najnowszych torach nie ruszy bez maszynisty na stronie wyborcza.biz.pl

authors IBS:
Karol Madoń
ekonomista
see more
authors:
Newsletter
We value your privacy
Cookie settings
Some cookies are necessary for the proper operation of our site. We also encourage you to agree to the use of analytical tool cookies. They allow us to continuously improve the site. You can find more information in the Privacy Policy. More.
Customize Reject all Accept all
Cookie settings
Customize settings
"Necessary" cookies are required for the operation of the site. Consent to the other categories, will help us improve the operation of the site. Third-party companies, such as: Google, also store cookies. For more information: data use and privacy. Cookies set by Google for logged in users.
Necessary cookies are required for the proper operation of the site.
Store the data of analytical tools such as: Google Analytics.
They store data related to the ad function.
Allows user data related to advertisements to be sent to Google

There is no cookies.

Allows personalized ads to be displayed

There is no cookies.

Save settings Accept all
Cookie settings
Skip to content