Zatrudnienie w Polsce 2009 – przedsiębiorczość dla pracy

17 lutego 2010

Z przyjemnością prezentujemy Państwu raport „Zatrudnienie w Polsce 2009 – przedsiębiorczość dla pracy”, który jest piątym raportem serii „Zatrudnienie w Polsce”. Niniejszą edycję poświęcono roli zjawisk cyklicznych i zmian struktury sektorowej gospodarki dla rynku pracy.

Część pierwszą poświęcono analizie cyklicznych charakterystyk polskiego rynku pracy, na tle procesów zachodzących w krajach UE i OECD. Analizujemy w niej wpływ globalnego kryzysu lat 2008-2009 na rynek pracy w Polsce i innych krajach europejskich. Poszukujemy odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób na rynki te wpływały wahania koniunktury w latach 1995-2009. Identyfikujemy szoki makroekonomiczne, które odgrywały największą rolę dla zmian na rynku pracy w Polsce i innych krajach, które wraz z Polską wstąpiły do UE.

Wahaniom cyklicznym towarzyszą stopniowe, długookresowe przemiany strukturalnych cech polskiej gospodarki. Na nich i na ich konsekwencjach dla rynku pracy koncentrujemy się w części drugiej. Analizujemy skalę i kierunki zmian struktury sektorowej zatrudnienia w Polsce, przepływy międzysektorowe pracowników oraz zmiany produktywności poszczególnych sektorów i całej gospodarki w latach 1996-2007. Służy to wskazaniu obszarów, w których utrzymują się różnice w produktywności w Polsce względem innych państw. Część wieńczy analiza wpływu zmian strukturalnych na adaptacyjność pracowników i jakość pracy.

W części trzeciej skupiamy się na dynamice rynku pracy, analizując intensywność przepływów na rynkach pracy krajów OECD, w tym polskim. Pokazujemy, że zróżnicowanie skali realokacji siły roboczej jest w przekroju międzynarodowym znaczne. Dokonujemy oszacowania, w jakim stopniu w poszczególnych krajach zmiany bezrobocia wynikają ze zmian intensywności zwolnień, a w jakim ze zmian szans znalezienia pracy. Następnie identyfikujemy te instytucje rynku pracy, które determinują skalę przepływów na rynku pracy i przedstawiamy, również w ujęciu dynamicznym, ich kształt w Polsce na tle innych krajów europejskich.

Część czwarta łączy wątki analiz instytucji przeprowadzonych w częściach wcześniejszych, omawiając funkcję dialogu społecznego na zmieniającym się rynku pracy w Polsce. Przedstawiamy współzależności pomiędzy uczestnikami dialogu społecznego, w świetle teorii ekonomii i w kontekście międzynarodowym. Prezentujemy i oceniamy model dialogu społecznego w Polsce, koncentrując się na działaniach Komisji Trójstronnej do Spraw Społeczno Gospodarczych, podejmując też kwestię dialogu autonomicznego i reprezentacji pracowniczej.

Raport zamykają wnioski i rekomendacje, wskazujące takie zmiany w otoczeniu instytucjonalnym rynku pracy w Polsce, które będą zwiększać adaptacyjność gospodarki, z jednej strony zmniejszając negatywne społeczne i gospodarcze skutki wahań koniunkturalnych i zmian strukturalnych, z drugiej zwiększając jej potencjał wzrostu produktywności i konkurencyjności w ujęciu międzynarodowym.
Publikacja dostępna w wersji polskiej i angielskiej.

rok wydania: 2010
język: polskiangielski
Kategoria publikacji: 
Projekt, w ramach którego powstała publikacja:
 / 
autorzy:

WISE Institute

Instytut Badań Strukturalnych (IBS), Warszawa, oraz IZA, Bonn.

Cenimy państwa prywatność
Ustawienia ciastek
Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności. Więcej.
Dostosuj Tylko wymagane Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Dostosuj zgody
„Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
Przechowują dane narzędzi analitycznych, np.: Google Analytics.
Przechowują dane związane z działaniem reklam.
Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.

Brak plików cookies.

Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych.

Brak plików cookies.

Zapisz ustawienia Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Skip to content