W artykule analizujemy związek między elastycznością czasu pracy rodziców a ilością czasu, jaką przeznaczają na aktywności edukacyjne z dziećmi. Korzystamy z danych z badania „Uwarunkowania decyzji edukacyjnych” z lat 2013-2014 przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych. Badamy jak różne wymiary elastyczności czasu pracy (lub jej braku) wpływają na zaangażowanie czasowe rodziców w grę, zabawę i edukację dzieci (w odróżnieniu od czynności o charakterze opiekuńczym). Nasze wyniki pokazują, że ani status zawodowy rodziców, ani regulacje ich czasu pracy nie mają statystycznie istotnego znaczenia dla ilości czasu poświęcanego na naukę i zabawę z dziećmi. Główną rolę odgrywają tu kapitał społeczny i kulturowy rodziców, które okazują się być głównymi determinantami inwestycji w czas spędzany z dziećmi.
Dziękujemy uczestnikom konferencji PAA 2017 w Chicago i konferencji WIEM 2017 w Warszawie za cenne komentarze. Wykorzystujemy dane z badania „Uwarunkowania decyzji edukacyjnych” zrealizowanego w latach 2013-2014 przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach projektu „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” zrealizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Stosuje się zwyczajowe zastrzeżenia. Wszystkie błędy są nasze.