Raport analizuje wzorce konsumpcji produktów nikotynowych w Polsce i możliwe skutki interwencji regulacyjnych. Badanie ankietowe (VI 2025, ponad 4500 osób, 18–64 lata) pokazuje, że dominującym produktem są wciąż papierosy tradycyjne, choć ich popularność i częstotliwość spożycia jest niższa w młodszych grupach wieku. O ile większość konsumentów tradycyjnych papierosów nie łączy ich z innymi produktami, to konsumenci alternatywnych produktów w większości korzystają z więcej niż jednego produktu nikotynowego. Percepcja szkodliwości jest niska, szczególnie w stosunku do produktów alternatywnych: tylko 38% codziennych użytkowników e-papierosów uważa je za bardzo szkodliwe, a w przypadku użytkowników podgrzewanego tytoniu ten odsetek wynosi tylko 30%. Popyt jest wrażliwy na cenę, przy czym użytkownicy wielu produktów reagują silniej, choć rzadziej całkowicie rezygnują z nikotyny. Podwyżki cen e-papierosów z 2025 r. mogą zmniejszyć liczbę głównych użytkowników e-papierosów o 659 tysięcy (o 62%), z czego 178 tys. porzuci nikotynę. Aby znacząco obniżyć liczbę konsumentów nikotyny potrzebne są również podwyżki cen papierosów tradycyjnych.
Autorzy dziękują za cenne komentarze Łukaszowi Balwickiemu, Bartoszowi Jusypenko, Norze Kungl, Kristijanowi Fidanovskiemu oraz Hanie Ross.
Publikacja powstała w ramach projektu finansowanego przez Wiedeński Instytut Międzynarodowych Studiów Ekonomicznych (wiiw). wiiw jest partnerem Bloomberg Philanthropies’ Initiative to Reduce Tobacco Use.
Treść niniejszej publikacji wyraża poglądy Autorów i niekoniecznie jest tożsama ze stanowiskiem Instytutu Badań Strukturalnych. Stosuje się zwyczajowe zastrzeżenia.