Ojcowie na urlopach rodzicielskich – co mogą zrobić firmy?

20 listopada 2023
Od tego roku prawo ułatwia korzystanie mężczyznom z urlopów rodzicielskich. Polityka publiczna wykonała krok w dobrą stronę. Piłka jest po stronie firm. Tylko zgrana współpraca jednych i drugich doprowadzi do sukcesu.

W tym roku weszła w życie Dyrektywa work-life balance, która zmienia reguły przyznawania urlopów rodzicielskich. Od tej pory każdemu z rodziców przysługuje 9 tygodni urlopu, którego nie mogą przenieść na partnera. To krok w stronę zwiększenia zaangażowania ojców w opiekę nad dziećmi.

Liczba ojców korzystających z urlopów rodzicielskich rośnie

Z jakichś powodów z ojcami jest tak, że dopóki nie dostaną jasnego sygnału, że urlop jest tylko dla nich, to na niego nie pójdą. Potwierdzają to badania, widać to również w statystykach. W 2022 r. z krótkiego urlopu ojcowskiego skorzystało przeszło 180 tysięcy ojców, a z urlopu rodzicielskiego zaledwie 4 tysiące ojców. Z pierwszego mogą skorzystać tylko ojcowie, drugim mogą się podzielić z partnerką. Ale nie muszą. Przyczyną tej rozbieżności w dużym stopniu jest zapewne dość tradycyjne postrzeganie ról kobiecych i męskich w kwestii opieki. Wpływa to na decyzje rodziców dotyczące podziału urlopu. Teraz to się zmieni, wymówek już nie będzie. Jeśli ojciec urlopu nie weźmie, urlop przepadnie.

O pozytywach związanych z braniem urlopów rodzicielskich przez ojców pisano już wiele. Mogą one wpłynąć na równiejszy podział obowiązków pomiędzy partnerami, większe zaangażowanie ojców w opiekę nad dzieckiem oraz szybszy i łatwiejszy powrót kobiet na rynek pracy. Gra jest zatem warta świeczki.

Beneficjant regulacji w sprawie urlopów rodzicielskich

Polityka publiczna odrobiła lekcję – badania z innych krajów pokazują, że urlopy dedykowane zazwyczaj działają. Dlatego można spodziewać się wzrostu liczby ojców korzystających z urlopów rodzicielskich. Już coś drgnęło – Fundacja Share the Care na podstawie danych ZUS pokazała, że w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku z urlopu rodzicielskiego skorzystało blisko trzykrotnie więcej ojców niż w całym ubiegłym roku. Ale…

Do tanga trzeba dwojga…

Swoja cegiełkę muszą dodać firmy. W końcu wniosek składamy do pracodawcy. On też będzie musiał znaleźć zastępstwo na nasze miejsce w trakcie nieobecności. A z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że 60% mężczyzn obawia się, że chęć pójścia na urlop rodzicielski spotka się z nieprzychylną reakcją szefa.  

Beneficjant regulacji w sprawie urlopów rodzicielskich

Widać rozdźwięk pomiędzy deklaracjami firm, a postawami pracowników. Z jednej strony świadomość dotycząca ojców na urlopach wśród firm rośnie. Coraz więcej z nich podnosi ten temat w swoich raportach społecznych. Forbes prowadzi ranking przedsiębiorstw wspierających równość rodzicielską, powstają nowe poradniki i kampanie informacyjne. Badanie ankietowe przeprowadzone przez Global Compact Network Poland na początku 2022 wśród firm z różnych branż pokazało, że 9 na 10 firm wiedziało o Dyrektywie work-life balance. Połowa już rok temu zaczęła przygotowywać się do jej wdrożenia – głównie poprzez kampanie informacyjne i dostosowywanie procedur.

Niemniej, mężczyźni wciąż mają obawy. Badania pokazują, że zaadresowanie tych obaw jest kluczowe.

Oswajanie niepewności w kwestii urlopów rodzicielskich

Pozytywny klimat wobec ojców na urlopach rodzicielskich w miejscu pracy może doprowadzić do efektu kuli śnieżnej. Badania prowadzone m.in. w Szwecji, Niemczech, Włoszech, Szwecji i Norwegii są dość jednoznaczne. Jeśli współpracownicy korzystają z urlopów rodzicielskich, jesteśmy bardziej skłonni, żeby też to zrobić. Dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn.

Jakie mechanizmy działają? Przekazanie wiedzy, że można wziąć urlop i jak na niego aplikować są ważne, ale nie najważniejsze. Kluczowe jest poznanie reakcji pracodawcy oraz pewność, że przez urlop nie ucierpi kariera zawodowa. To podpatrywały u współpracowników osoby, które planowały wziąć urlop lub zastanawiały się nad jego długością. Efekty były silniejsze wśród osób z krótkim stażem oraz pracowników, którzy spodziewają się pierwszego dziecka. Cechuje je większa niepewność dotycząca reakcji pracodawcy. Dlatego w tych przypadkach pracownik przecierający szlaki miał większe znaczenie.

Ładna broszura nie wystarczy – ważne są jasne zasady dotyczące rozwoju kariery

Jakie działania podejmują firmy? Z przytoczonego wcześniej badania Global Compact wynika, że firmy przygotowują głównie materiały informacyjne (informatory, poradniki, kampanie). Badają potrzeby i postawy pracowników oraz dopasowują procesy wewnętrzne do wymogów dyrektywy. Kampanie informacyjne oswajają z wizerunkiem ojca na urlopie. Jest to pierwszy krok w stronę zmian postaw i przełamywania stereotypów wobec angażowania się w opiekę przez ojców.

Równie ważne jest jednak ograniczanie niepewności w kwestii rozwoju kariery zawodowej po powrocie do pracy. Dlatego pracownicy muszą mieć pewność, że przełożeni i współpracownicy nie będą traktowali ich gorzej i że przez urlop nie przegapią awansu. Niestety badania pokazują, że urlopy mogą niekorzystnie odbić się na karierach zawodowych i postrzeganiu mężczyzn przez współpracowników. Dlatego kluczową rolę odgrywają jasne reguły i zasady dotyczące powrotu do pracy, transparentna polityka wynagradzania i rozwoju kariery zawodowej. Ładna broszura informacyjna nie wystarczy. W strategie dotyczące urlopów powinno włączać się też kadrę zarządzającą, a nie wyłącznie działy komunikacji. Wówczas odsetek mężczyzn, którzy obawiają się reakcji pracodawcy może się zmniejszy. Polityka firm w tym zakresie odgrywa na tym etapie kluczową rolę.

authors IBS:
authors:
Newsletter
Cenimy państwa prywatność
Ustawienia ciastek
Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności. Więcej.
Dostosuj Tylko wymagane Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Dostosuj zgody
„Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
Przechowują dane narzędzi analitycznych, np.: Google Analytics.
Przechowują dane związane z działaniem reklam.
Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.

Brak plików cookies.

Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych.

Brak plików cookies.

Zapisz ustawienia Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Skip to content