Publikacja powstała w ramach projektu „Youth Employment PartnerSHIP”, który ma na celu przeciwdziałanie bezrobociu wśród osób młodych. Badamy w nim efektywność instrumentów wsparcia ludzi młodych, którzy nie pracują się i nie uczą w czterech krajach: Polsce, Hiszpanii, we Włoszech i na Węgrzech. Projekt finansowany jest ...
Państwa komunistyczne promowały udział kobiet w rynku pracy i zachęcały kobiety do podejmowania zdominowanych przez mężczyzn zajęć, co powinno skutkować względnie niskim poziomem segregacji zawodowej ze względu na płeć. Wyniki analizy pokazują jednak, że po transformacji do gospodarki rynkowej poziom segregacji zawodowej nie wzrósł, lecz ...
Artykuł podejmuje tematykę różnic w luce wynagrodzeń kobiet i mężczyzn w prywatnych firmach krajowych i zagranicznych w Polsce - kraju, który doświadczył dużych napływów inwestycji zagranicznych w ciągu ostatnich trzech dekad. Powszechnie stosowane metody estymacji skorygowanych różnic w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn dowodzą, że różnice ...
Raport wskazuje, jak ułatwić dostosowanie się do zmian, które będą zachodzić na rynku pracy w regionie śląskim, w wyniku transformacji niskoemisyjnej. Spodziewany dalszy spadek produkcji węgla oraz związany z tym spadek zatrudnienia nie muszą rodzić problemu bezrobocia. Według przeprowadzonej analizy makroekonomicznej, ta niewielka część zatrudnionych ...
Odejście od ręcznej i rutynowej pracy poznawczej w kierunku nierutynowej pracy poznawczej jest kluczową zmianą na rynkach pracy w ostatnich dziesięcioleciach. Brakuje jednak badań oceniających, czy znaczenie tych zadań różni się między pracownikami wykonującymi pozornie podobne prace w krajach na różnym poziomie rozwoju. W artykule ...
Ostatnie badania pokazują, że firmy odgrywają coraz ważniejszą rolę w kształtowaniu nierówności płacowych. Badamy ten wątek, analizując wzorce nierówności płacowych oraz rolę firm w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Wykorzystujemy duże zbiory danych łączących informacje o pracownikach i pracodawcach z lat 2002-2014. Wykazujemy, że w odróżnieniu od ...
W ostatnich latach wiele badań potwierdziło występowanie tzw. efektu dodanej pracownicy (added worker effect) – żony zwiększają swoją podaż pracy w reakcji na utratę pracy przez małżonka. Niewiele jest jednak wiadomo o heterogeniczności efektu. Badam zróżnicowanie efektu dodanej pracownicy ze względu na przyczyny bierności zawodowej ...
W artykule analizujemy związek między wiekiem firmy a wysokością luki płacowej kobiet i mężczyzn w danej organizacji. Analizujemy dane z Europejskiego Badania Struktury Wynagrodzeń dla ośmiu krajów. Pokazujemy, że we wszystkich krajach luki płacowe kobiet i mężczyzn są najmniejsze w najmłodszych przedsiębiorstwach. Ponadto w Europie ...
Artykuł prezentuje badanie związku pomiędzy umiejętnościami poznawczymi i cechami osobowości jednostki a jej zarobkami. Moje wyniki pokazują, że umiejętności poznawcze i niektóre cechy osobowości są komplementarne. W szczególności, umiejętności poznawcze i stabilność emocjonalna są względem siebie komplementarne – osoby neurotyczne mają niższy zwrot z umiejętności ...
W artykule analizujemy związek między obecnością kobiet wśród kadry zarządzającej a wysokością luki płacowej kobiet i mężczyzn w danej organizacji. Analizujemy oddzielnie sektor publiczny i prywatny na podstawie dużego zbioru danych o firmach i pracownikach w Polsce. Korzystając z parametrycznych oraz nieparametrycznych metod dekompozycji, pokazujemy, ...
Raport został przygotowany przez konsorcjum IBS, IMAPP i IQS na zlecenie Ministerstwa Rozwoju w ramach projektu "Badanie efektów wsparcia zrealizowanego na rzecz osób młodych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój" realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Raport przedstawia główne fakty ekonomiczne na temat roli węgla w polskiej gospodarce oraz implikacje dekarbonizacji dla zużycia węgla i zatrudnienia w górnictwie w Polsce. Pokazujemy, że kwestie związane z tworzeniem miejsc pracy i łagodzeniem negatywnych efektów dla pracowników mają kluczowe znaczenie dla wycofywania węgla w ...
Some cookies are necessary for the proper operation of our site. We also encourage you to agree to the use of analytical tool cookies. They allow us to continuously improve the site. You can find more information in the Privacy Policy. More.
Customize
Reject all
Accept all
Customize settings
"Necessary" cookies are required for the operation of the site. Consent to the other categories, will help us improve the operation of the site.
Third-party companies, such as: Google, also store cookies. For more information: data use and privacy. Cookies set by Google for logged in users.
Necessary cookies are required for the proper operation of the site.
Name:
lets-make-cookies_consent
Domain:
/ibs.org.pl
Duration:
year
Description:
Stores user consent data.
Name:
lets-make-cookies_categories
Domain:
/ibs.org.pl
Duration:
year
Description:
Stores user consent data.
Name:
_GRECAPTCHA
Domain:
.google.com
Duration:
6 months
Description:
It is used for spam protection.
Store the data of analytical tools such as: Google Analytics.
Name:
_ga[_customname]
Domain:
/ibs.org.pl
Duration:
year
Description:
Registers a new identifier that is used to generate statistical data on website visits
Name:
_gat[_customname]
Domain:
/ibs.org.pl
Duration:
day
Description:
The file is used to control the number of request from the user's browser to the server.
Name:
_gid
Domain:
/ibs.org.pl
Duration:
day
Description:
Registers an identifier that is used to generate statistical data on website visits.
They store data related to the ad function.
Name:
_fbp
Domain:
/ibs.org.pl
Duration:
3 months
Description:
It is used to record and track data about user visits.
Name:
fr
Domain:
/ibs.org.pl
Duration:
3 months
Description:
It is used to deliver customized ads and retargeting to users.
Name:
IDE
Domain:
/ibs.org.pl
Duration:
13 months (EOG)
Description:
It is used to deliver customized ads and retargeting to users.
Name:
_gcl_au
Domain:
/ibs.org.pl
Duration:
90 days
Description:
The file is used to store interaction data and track conversions.
Name:
NID
Domain:
.google.com
Duration:
6 months
Description:
It is used to deliver ads, retargeting and store user preferences.
Name:
RUL
Domain:
.google.com
Duration:
12 months
Description:
It is used to verify the correct display of ads on the site.
Allows user data related to advertisements to be sent to Google