Technologia, umiejętności i globalizacja: wyjaśnienia międzynarodowych różnic w pracach rutynowych i nierutynowych w oparciu o dane ankietowe

23 April 2019
abstract:

Odejście od ręcznej i rutynowej pracy poznawczej w kierunku nierutynowej pracy poznawczej jest kluczową zmianą na rynkach pracy w ostatnich dziesięcioleciach. Brakuje jednak badań oceniających, czy znaczenie tych zadań różni się między pracownikami wykonującymi pozornie podobne prace w krajach na różnym poziomie rozwoju. W artykule prezentujemy nowe miary poziomu zadań zawodowych – nierutynowych analitycznych i personalnych, rutynowych kognitywnych i manualnych. Nasze miary są spójne z szeroko stosowanymi miarami zaproponowanymi dla Stanów Zjednoczonych przez Acemoglu i Autora (2011), ale oparte są o badania ankietowe. Za ich pomocą dokonujemy pomiaru struktury zadań w 47 krajach objętych badaniami PIAAC, STEP i CULS. Nasze wyniki wskazują na znaczące międzynarodowe różnice w strukturach zadań zawodowych, także w ramach tych samych zawodów – rutynowość pracy zmniejsza się wraz z poziome rozwoju, zwłaszcza w zawodach wymagających wysokich kwalifikacji. Na intensywność zadań rutynowych mają wpływ m.in. wykształcenie, umiejętność czytania i pisania, prawdopodobieństwo korzystania z komputera w pracy, a także pozycja kraju w globalnym łańcuchu wartości dodanej. Najważniejszymi czynnikami tłumaczącymi międzynarodowe różnice w relatywnym znaczeniu zadań nierutynowych i rutynowych są różnice w wyposażeniu technologicznym gospodarek, umiejętnościach pracowników i specjalizacji w łańcuchach wartości dodanej (globalizacja). Różnice w technologii w największym stopniu przyczyniają się do międzynarodowych różnic w intensywności zadań rutynowych wśród pracowników w zawodach wymagających wysokich (ISCO 1-3) i średnich (ISCO 4-5) kwalifikacji, podczas gdy pozycja globalizacja najbardziej przyczynia się do różnic między pracownikami w zawodach o niskich kwalifikacjach (ISCO 7-9) oraz w zawodach, które łatwo przenosić za granicę.

keywords: zadania zawodowe, derutynizacja, postęp technologiczny zastępujący zadania rutynowe, off—shoring, PIAAC, STEP, CULS
JEL codes: 
publication year: 2019
language: polishenglish
Publications category: 
publishing series: IBS Working Paper
publication number: 04/2019
ISSN: 2451-4373
Additional information:

Dziękujemy Peng Jia, Cheng Jie i Zeyang Yu za pomoc w realizacji badania. Dziękujemy Emily Pawlowski z American Institutes for Research (AIR) za pomoc w wykorzytaniu amerykańskich danych PIAAC objętych ograniczonym dostępem. Dziękujemy uczestnikom konferencji ASSA2019 w Atlancie, EALE2018 w Lyonie, Jobs and Development Conference 2018 w Bogocie, TASKS V w Bonn, oraz seminariów w UCSD, Princeton University, Banku Światowym w Waszyngtonie, w Pekinie, Genewie, Luksemburgu, Singapurze i Warszawie za konstruktywne komentarze. Stosuje się zwyczajowe zastrzeżenia. Wszelkie błędy są nasze. Pierwsza wersja artykułu została opublikowana w kwietniu 2019 r. Poprawiona wersja artykułu pochodzi ze stycznia 2021.

Published in:

World Bank Economic Review

Projects related to this publication:
 / 
authors:

Instytut Badań Strukturalnych (IBS), Warszawa, IZA Bonn, RWI.

HKUST Institute for Emerging Market Studies, Hong Kong

Instytut Badań Strukturalnych, Wydział Nauk Ekonomicznych oraz Digital Economy (DELab), Uniwersytet Warszawski;

Chinese Academy of Social Science (CASS), Pekin

HKUST, Hong Kong

We value your privacy
Cookie settings
Some cookies are necessary for the proper operation of our site. We also encourage you to agree to the use of analytical tool cookies. They allow us to continuously improve the site. You can find more information in the Privacy Policy. More.
Customize Reject all Accept all
Cookie settings
Customize settings
"Necessary" cookies are required for the operation of the site. Consent to the other categories, will help us improve the operation of the site. Third-party companies, such as: Google, also store cookies. For more information: data use and privacy. Cookies set by Google for logged in users.
Necessary cookies are required for the proper operation of the site.
Store the data of analytical tools such as: Google Analytics.
They store data related to the ad function.
Allows user data related to advertisements to be sent to Google

There is no cookies.

Allows personalized ads to be displayed

There is no cookies.

Save settings Accept all
Cookie settings
Skip to content