Noworoczny warsztat klimatyczny, czyli IBS o transformacji energetycznej

January 20 2023
12 stycznia 2023 r. badacze IBS zorganizowali warsztat, na którym przedstawione zostały wyniki badań dotyczących transformacji energetycznej interesariuszom polityki klimatycznej w Polsce.

Celem warsztatu było przekazanie kluczowych i najbardziej aktualnych informacji z punktu widzenia krótko- i długofalowych polityk łagodzących wzrost cen energii ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań społecznych w czasie transformacji energetycznej. Warsztat skupił przedstawicieli i przedstawicielki rządu oraz agencji rządowych finansujących transformację energetyczną, samorządów województw, organizacji pozarządowych, firm tworzących technologie wspierające zieloną transformację oraz instytutów naukowych, z którymi współpracowaliśmy.

Warsztat rozpoczął Jan Frankowski prezentując najnowsze dane o ubóstwie energetycznym i wykluczeniu transportowym w Polsce. W 2021 roku ubóstwo energetyczne dotykało 11%, a nieproporcjonalnie wysokie wydatki na transport w stosunku do dochodów ponosiło 9% gospodarstw domowych. Kolejna część prezentacji dotyczyła konsumpcji paliw kopalnych w różnych grupach dochodowych w Polsce. Zgodnie z danymi Badania Budżetów Gospodarstw Domowych, 30% najbogatszych gospodarstw domowych konsumowało najwięcej paliw kopalnych, co widoczne jest w szczególności w przypadku gazu ziemnego.

Następnie, Jakub Sokołowski przedstawił preferencje społeczne ponoszenia kosztów transformacji energetycznej w Polsce na podstawie eksperymentu z wykorzystaniem metody wyboru warunkowego. Dzięki dużej próbie badanie pozwoliło oszacować gotowość ponoszenia kosztów polityk środowiskowych oraz akceptacji preferowanych form redystrybucji środków w zależności od wieku, płci, a także takich zmiennych jak zaufanie czy poglądy polityczne. Pełne wyniki badania zostaną opublikowane wkrótce w formie IBS Working Paper.

Ostatnią częścią warsztatu było wystąpienie Joanny Mazurkiewicz dotyczące wyzwań transformacji rynku pracy w regionach węglowych i wysokoemisyjnych.

Na przykładzie województwa śląskiego przedstawiła główne narracje dotyczące transformacji energetycznej, zwracając uwagę, że kwestie redukcji miejsc pracy zajmują centralne miejsce w przekazie wszystkich głównych uczestników dyskusji. Następnie Joanna zaprezentowała wyniki mapowania okołogórniczych miejsc pracy, wskazując szczególny potencjał podmiotów o dużym potencjale technologicznym (medium high-tech), stanowiących 1/3 kontrahentów spółek górniczych.

Każdemu z wystąpień towarzyszyła dynamiczna dyskusja oraz komentarze zaproszonych osób. Spostrzeżenia i uwagi na temat wyników wymieniliśmy również podczas rozmów w części nieoficjalnej seminarium.

Wkrótce część wyników zostanie opublikowana i mamy nadzieję, że wniosą wkład w opracowanie krajowego planu dla Społecznego Funduszu Klimatycznego oraz innych polityk w zakresie sprawiedliwej transformacji energetycznej w Polsce.

* * *

Wydarzenie stanowiło część projektów:
„Efekty dystrybucyjne opodatkowania emisji w Europie Środkowej i Wschodniej” finansowany w ramach Europejskiej Inicjatywy Ochrony Klimatu (EUKI).;
Mechanizmy akceptacji opłat środowiskowych w Polsce” finansowany przez European Climate Foundation; a także
TIPPING+, realizowanego z programu Horyzont 2020 Unii Europejskiej w ramach grantu nr 88565.

Projects related to this news:
Newsletter
We value your privacy
Cookie settings
Some cookies are necessary for the proper operation of our site. We also encourage you to agree to the use of analytical tool cookies. They allow us to continuously improve the site. You can find more information in the Privacy Policy. More.
Customize Reject all Accept all
Cookie settings
Customize settings
"Necessary" cookies are required for the operation of the site. Consent to the other categories, will help us improve the operation of the site. Third-party companies, such as: Google, also store cookies. For more information: data use and privacy. Cookies set by Google for logged in users.
Necessary cookies are required for the proper operation of the site.
Store the data of analytical tools such as: Google Analytics.
They store data related to the ad function.
Allows user data related to advertisements to be sent to Google

There is no cookies.

Allows personalized ads to be displayed

There is no cookies.

Save settings Accept all
Cookie settings
Skip to content