Czas przestać traktować płacę minimalną jako element w wyścigu obietnic wyborczych

June 26 2015
W Forbesie ukazał się artykuł Piotra Lewandowskiego (IBS) – “Płaca minimalna nie rozwiąże problemów”.

Autor, odnosząc się m.in. do zapowiedzianej przez rząd podwyżki płacy minimalnej z obecnych 1750 zł do 1850 zł w 2016 roku, zaznacza, że podnoszenie płacy minimalnej nie rozwiąże problemu ubóstwa w Polsce. Badanie Budżetów Gospodarstw Domowych Głównego Urzędu Statystycznego pokazuje, że tylko 13% osób zarabiających płacę minimalną mieszka w gospodarstwach ubogich. Ponadto, zgodnie z szacunkami IBS, średnio 116 tys. osób traci corocznie pracę w wyniku wzrostu płacy minimalnej, z czego 72% (83 tys.) stanowią osoby na umowach czasowych, głównie kobiety.

Nie chodzi jednak o to, żeby płacy minimalnej w Polsce dalej nie podnosić, tylko żeby widzieć ją w szerszym kontekście regulacji i funkcjonowania polskiego rynku pracy – podkreśla Piotr Lewandowski. Żadna polityka nie funkcjonuje bowiem w próżni, lecz zawsze w kontekście innych regulacji. W przypadku płacy minimalnej w Polce najważniejsze z nich to wysokie opodatkowanie niskich dochodów, oraz możliwość omijania płacy minimalnej przez zatrudnianie na umowy cywilnoprawne albo samozatrudnienie, których płaca minimalna nie dotyczy. Zdaniem ekonomisty IBS nadszedł już najwyższy czas, żeby zacząć traktować płacę minimalną nie jako element w wyścigu obietnic wyborczych, ale jako jeden z kilku obszarów interwencji państwa, które muszą być spójne, żeby realizować stawiane przed nimi cele.

Newsletter
We value your privacy
Cookie settings
Some cookies are necessary for the proper operation of our site. We also encourage you to agree to the use of analytical tool cookies. They allow us to continuously improve the site. You can find more information in the Privacy Policy. More.
Customize Reject all Accept all
Cookie settings
Customize settings
"Necessary" cookies are required for the operation of the site. Consent to the other categories, will help us improve the operation of the site. Third-party companies, such as: Google, also store cookies. For more information: data use and privacy. Cookies set by Google for logged in users.
Necessary cookies are required for the proper operation of the site.
Store the data of analytical tools such as: Google Analytics.
They store data related to the ad function.
Allows user data related to advertisements to be sent to Google

There is no cookies.

Allows personalized ads to be displayed

There is no cookies.

Save settings Accept all
Cookie settings
Skip to content