Czas – inwestycja w dzieci

April 29 2017
Rodzice, którzy nie pracują, nie poświęcają więcej czasu na aktywności edukacyjne z dziećmi niż rodzice pracujący. Iga Magda i Roma Keister na konferencji Population Association of America zaprezentowały wyniki swoich najnowszych badań związanych z tematyką inwestycji w dzieci.

W dniach 27.04 – 29.04 2016 w Chicago odbyła się konferencja Population Association of America (PAA).  Konferencja, tak jak co roku zgromadziła naukowców zajmujących się zagadnieniami demografii, rynku pracy, polityki rodzinnej i szeroko rozumianej polityki społecznej. Iga Magda i Roma Keister przedstawiły wyniki swoich wspólnych prac nad tematyką inwestycji w dzieci.

Iga Magda zaprezentowała wyniki analiz dotyczących czynników wpływających na ilość czasu przeznaczanego przez opiekunów na zajęcia edukacyjne z dziećmi. Okazuje się, że na ilość tego czasu nie ma wpływu fakt aktywności zawodowej rodziców lub jej brak – rodzice, którzy nie pracują, nie poświęcają więcej czasu na aktywności edukacyjne z dziećmi niż rodzice pracujący. Znaczenie mają natomiast czynniki społeczno-kulturowe i status rodziców, opisywany takimi zmiennymi jak: wielkość biblioteki domowej rodziców, kiedy sami byli dziećmi;  znaczenie, jakie rodzice przypisują wartościom rodzinnym, oraz wartość, jaką dla samych rodziców ma życie zawodowe.

Roma Keister w swojej prezentacji w przeciwieństwie do większości wcześniejszych badań zajmujących się tematyką inwestycji w dzieci, ich osiągnięć oraz  dobrostanu, skupiających się na rodzinach dwupokoleniowych (tzw. nuklearnych) – skupia się na rodzinach wielopokoleniowych. Sprawdza, czy dzieciom żyjącym w takich rodzinach poświęca się więcej czy mniej czasu niż dzieciom w rodzinach nuklearnych. Następnie bada szkolne osiągnięcia dzieci z obu wskazanych typów rodzin. Wyniki pokazują, że dzieci w wieku 1-7 lat w rodzinach wielopokoleniowych spędzają mniej czasu z członkami rodziny na aktywnościach edukacyjnych niż dzieci w rodzinach dwupokoleniowych. Nie ma jednak  jakichkolwiek różnic w ilości czasu poświęcanego na czynności edukacyjne z dziećmi  w wieku 8-15. W odniesieniu do osiągnięć z przedmiotów takich jak język polski i matematyka widać, że dzieci wychowujące się w rodzinach wielopokoleniowych mają większe szanse na wyższe oceny z języka polskiego niż dzieci w rodzinach nuklearnych. Natomiast brak różnic między tymi dwoma typami rodzin pod względem szanse na wysokie wyniki z matematyki.

Poniżej zamieszczamy materiały prezentowane w czasie PPA przez badaczki z naszego Instytutu.

Projects related to this news:
Newsletter
We value your privacy
Cookie settings
Some cookies are necessary for the proper operation of our site. We also encourage you to agree to the use of analytical tool cookies. They allow us to continuously improve the site. You can find more information in the Privacy Policy. More.
Customize Reject all Accept all
Cookie settings
Customize settings
"Necessary" cookies are required for the operation of the site. Consent to the other categories, will help us improve the operation of the site. Third-party companies, such as: Google, also store cookies. For more information: data use and privacy. Cookies set by Google for logged in users.
Necessary cookies are required for the proper operation of the site.
Store the data of analytical tools such as: Google Analytics.
They store data related to the ad function.
Allows user data related to advertisements to be sent to Google

There is no cookies.

Allows personalized ads to be displayed

There is no cookies.

Save settings Accept all
Cookie settings
Skip to content