RównoWaga w pracy

June 10 2024
Samo mówienie o równości w miejscu pracy nie wystarczy. Brak stosownych dokumentów i procedur w większości firm w Polsce uderza w kobiety. To musi się zmienić i z takim przesłaniem rusza właśnie druga edycja konkursu na prokobiecą firmę roku RównoWaga, zainicjowanego przez Dominikę Kulczyk.

Tylko 3% firm posiada formalny dokument związany z różnorodnością, choć temat znany jest niemal połowie badanych przedsiębiorstw. Cierpią na tym przede wszystkim kobiety, które – choć są większością w naszym kraju – często nie mają zapewnionych podstawowych praw w miejscu pracy.

Jednym z najczęstszych tabu w miejscu pracy są tematy menstruacji oraz menopauzy. Skala problemu jest bardzo poważna. Dostępność środków menstruacyjnych w toaletach jest rzadkością. Co piąta kobieta przyznaje, że miesiączki utrudniają jej realizację codziennych czynności, również w pracy. Jednocześnie ponad połowa mężczyzn twierdzi, że wspominanie o menstruacji w miejscu pracy jest niestosowne. Nie lepiej jest w przypadku menopauzy. Co szósta Polka przyznaje, że musiała wziąć wolne od pracy z powodu dolegliwości związanych z menopauzą, podczas gdy niemal 60% kobiet zauważa, że pracodawca nie zapewnił im żadnego wsparcia w okresie menopauzy

Najwyższy czas…

Czas wyciągnąć wnioski i rozpocząć realne działania, które pozwolą zapewnić równość w miejscu pracy. Bo tak jak żaden pracodawca nie chce działać na rynku, który dyskryminuje większość podmiotów i walczy o regulacje, które zagwarantują równe traktowanie, tak samo w jego interesie jest dbanie o równowagę wśród pracowników we własnej firmie czy instytucji. Tylko w ten sposób możliwe jest uwolnienie ich pełnego potencjału.  W tym duchu startuje 2. edycja konkursu na prokobiecą firmę roku RównoWaga. To inicjatywa Dominiki Kulczyk, którą jej fundacja prowadzi wspólnie z Konfederacją Lewiatan i Stowarzyszeniem Kongresem Kobiet, w partnerstwie Instytutu Badań Strukturalnych i Fundacji Share the Care. Konkurs promuje pracodawczynie i pracodawców, którzy angażują się w działania na rzecz równości kobiet w miejscu pracy oraz w kompleksowy sposób przeciwdziałają dyskryminacji.

W zgłoszeniach oceniane są mechanizmy równości, rozwój i szkolenia, równowaga praca-dom, płace oraz zdrowie. Udział w konkursie kreuje pozytywny wizerunek pracodawcy, wspiera działania ESG, a także daje możliwość sprawdzenia i zweryfikowania działań firmy w obszarze wspierania kobiet. Badania pokazują, że 90% polskich studentów zwraca uwagę na politykę równościową w pracy. – RównoWaga to pierwsza inicjatywa, która podkreśla zdrowie kobiet w kontekście wyrównywania szans w pracy. Środki menstruacyjne powinny być dostępne tak samo jak papier toaletowy. To kwestia fizjologii, a nie wyboru – podkreśla inicjatorka konkursu i założycielka Kulczyk Foundation, Dominika Kulczyk.

RównoWaga się opłaca

Konkurs zachęca do tworzenia środowiska pracy równego dla wszystkich poprzez udostępnienie i docenienie konkretnych rozwiązań oraz skutecznych narzędzi. To inicjatywa organizacji społecznych, która wykracza poza tradycyjne ramy biznesowe. Misją konkursu RównoWaga jest dążenie do prawdziwej inkluzji. – Warto stworzyć w firmie taką politykę co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, aby lepiej wykorzystać potencjał kobiet. Po drugie, aby dostosować firmę do nowych regulacji prawnych dotyczących CSRD czy dyrektyw UE na temat transparentności płac, zapewnienia równowagi praca-dom i udziału kobiet w pełnieniu funkcji na szczeblach kierowniczych – przekonuje dr Ewa Rumińska-Zimny, wiceprezeska Stowarzyszenia Kongres Kobiet.

Projekt skierowany jest zarówno do firm prywatnych, jak i samorządów, instytucji publicznych oraz organizacji trzeciego sektora. Działania na rzecz równości płci w miejscu pracy analizują ekspertki i eksperci, a narzędzia zmapowane w tym procesie pozwalają tworzyć rekomendacje dotyczące rozwiązań organizacyjnych i działań służących zapewnieniu prawdziwej równości kobiet i mężczyzn w miejscach pracy. Wypracowane rozwiązania muszą być uniwersalne. Nie chodzi tylko o biurowce i wielkomiejskie środowisko – jedynie 10% kobiet w Polsce pracuje w korporacjach, dlatego pomysły powinny być skalowalne także na fabryki, sklepy czy szkoły.

RównoWaga inspiruje

Konkurs nie tylko promuje zaangażowanie w osiągnięcie szeroko rozumianej równości płci w pracy, ale może stanowić również źródło inspiracji. Firmy i instytucje mogą się wzajemnie wspierać i czerpać ze swoich inicjatyw pozytywne wzorce. W poprzedniej edycji wzięło udział niemal 100 firm. Nagrody główne przyznano Standard Chartered Poland (w kategorii firmy zatrudniającej powyżej 100 osób) oraz Organon Polska sp. z o.o. (w kategorii firmy zatrudniającej poniżej 100 osób). Wyróżnienia otrzymały: IKEA Retail (Polityka i mechanizmy równości), Veolia Energia Polska (Rozwój i szkolenia), NatWest Polska (Równowaga praca-dom), Orange Polska (Płace), M&J (Zdrowie).

Zarządzanie różnorodnością jest ważnym elementem strategii biznesowej Orange Polska i naszej codziennej działalności. Udział w konkursie RównoWaga to po pierwsze swego rodzaju sprawdzian, czy nasze działania spełniają najwyższe standardy rynkowe. Po drugie to okazja, aby dzielić się swoją dobrą praktyką z innymi firmami. To także sposób na docenienie naszych działań i budowanie wizerunku dobrego pracodawcy na polskim rynkuzauważa Jacek Kowalski, Członek Zarządu ds. Human Capital w Orange Polska, firmie wyróżnionej w kategorii Płace.

Dodatkowo wręczono nagrody specjalne dla Urzędu Miasta Krakowa, który skutecznie wdrożył Plan Równości Płci oraz Stowarzyszenia Robisz.to, m.in. za powszechność urlopów menstruacyjnych. Reprezentacja organizacji pozarządowych i samorządów przyczyniła się do aktualizacji formuły konkursu o nagrody w tych kategoriach. Kapitułę konkursu tworzą: Karolina Andrian (Fundacja Share the Care), Henryka Bochniarz (Konfederacja Lewiatan), Dominika Kulczyk (Kulczyk Foundation), Iga Magda (Instytut Badań Strukturalnych, SGH) oraz Ewa Rumińska-Zimny (Stowarzyszenie Kongres Kobiet).

RównoWaga. Prokobieca firma roku

Szczegóły i zapisy: rownowaga.org.pl

Newsletter
We value your privacy
Cookie settings
Some cookies are necessary for the proper operation of our site. We also encourage you to agree to the use of analytical tool cookies. They allow us to continuously improve the site. You can find more information in the Privacy Policy. More.
Customize Reject all Accept all
Cookie settings
Customize settings
"Necessary" cookies are required for the operation of the site. Consent to the other categories, will help us improve the operation of the site. Third-party companies, such as: Google, also store cookies. For more information: data use and privacy. Cookies set by Google for logged in users.
Necessary cookies are required for the proper operation of the site.
Store the data of analytical tools such as: Google Analytics.
They store data related to the ad function.
Allows user data related to advertisements to be sent to Google

There is no cookies.

Allows personalized ads to be displayed

There is no cookies.

Save settings Accept all
Cookie settings
Skip to content