Wybór technologii a dynamika nierówności zarobkowych

November 28 2015
abstract:

Artykuł analizuje dynamikę premii zarobkowej za ukończenie studiów (ang. college wage premium) w różnych krajach OECD. Analiza wskazuje, że kraje, które zaobserwowały wyższy wzrost premii, zaobserwowały również większy wzrost liczby absolwentów dekadę wcześniej. Wyniki regresji wskazują, że taki schemat nie może być wytłumaczony teorią Kierunkowych Zmian Technologicznych, globalizacją, ani marginalizacją związków zawodowych. Zaobserwowane korelacje mogą być jednak wytłumaczone wyborami technologii przez firmy: wzrost liczby absolwentów motywuje firmy, aby wybierać metody produkcji, które są lepiej dopasowane do umiejętności wykształconej kadry. W artykule przedstawiam model teoretyczny, który formalizuje ten argument. Model ten jest następnie skalibrowany z pomocą regresji na dynamicznych panelach. Zmiany wyborów firm mogą wytłumaczyć 1/3 wzrostu w nierównościach zarobkowych pomiędzy wykształconymi i niewykształconymi pracownikami.

keywords: zmiany technologiczne: wybory i konsekwencje; umiejętności, produktywność pracowników
JEL codes: 
publication year: 2015
language: angielski
Publications category:  ,
publishing series: IBS Working Paper
publication number: 15/2015
ISSN: 2451-4373
authors:

Instytut Badań Strukturalnych

We value your privacy
Cookie settings
Some cookies are necessary for the proper operation of our site. We also encourage you to agree to the use of analytical tool cookies. They allow us to continuously improve the site. You can find more information in the Privacy Policy. More.
Customize Reject all Accept all
Cookie settings
Customize settings
"Necessary" cookies are required for the operation of the site. Consent to the other categories, will help us improve the operation of the site. Third-party companies, such as: Google, also store cookies. For more information: data use and privacy. Cookies set by Google for logged in users.
Necessary cookies are required for the proper operation of the site.
Store the data of analytical tools such as: Google Analytics.
They store data related to the ad function.
Allows user data related to advertisements to be sent to Google

There is no cookies.

Allows personalized ads to be displayed

There is no cookies.

Save settings Accept all
Cookie settings
Przejdź do treści