Wpływ nowych technologii na mobilność międzypokoleniową

realization time: 03.2025 - 02.2027

Celem projektu jest analiza wpływu nowych technologii na mobilność społeczną w krajach Unii Europejskiej. Badanie ma na celu ustalenie, czy rosnące wykorzystanie komputerów sprzyja wyrównywaniu szans na rynku pracy, czy też prowadzi do pogłębiania istniejących nierówności. Skoncentrujemy się na tym, w jaki sposób technologie komputerowe wpływają na wynagrodzenia oraz możliwości awansu zawodowego osób pochodzących z rodzin o różnym poziomie kapitału społecznego.

Analizując wpływ komputeryzacji na różne branże i zawody, określimy, kto odnosi największe korzyści z postępu technologicznego, a kto może doświadczać pogorszenia swojej sytuacji zawodowej. Wyniki badań pozwolą lepiej zrozumieć potencjalne konsekwencje rozwoju nowych technologii, takich jak duże modele językowe (np. ChatGPT), dla europejskich rynków pracy.

Projekt odpowie na dwa kluczowe pytania:

  1. Jak technologie komputerowe wpływają na poziom wynagrodzeń pracowników w krajach UE?
  2. W jaki sposób technologie komputerowe kształtują różnice w płacach między osobami pochodzącymi z rodzin o różnym poziomie wykształcenia rodziców?

Aby odpowiedzieć na te pytania, skorzystamy z danych pochodzących z Europejskiego Badania Warunków Życia Ludności (EU-SILC). W analizie zastosujemy metodę estymacji zmiennych instrumentalnych, co pozwoli na dokładniejszy pomiar wpływu technologii cyfrowych na wynagrodzenia zarówno w obrębie poszczególnych zawodów, jak i między nimi.

Jako wskaźnik adopcji technologii wykorzystamy częstotliwość użycia komputerów w miejscu pracy. Aby uchwycić przyczynowy wpływ technologii na wynagrodzenia, opracujemy instrument ekspozycji na technologię komputerową, łącząc miary zadań zawodowych z bazy danych O*NET, które są dobrymi predyktorami adopcji komputerów w miejscu pracy. Dodatkowo, wykorzystamy międzynarodowe różnice w tempie wdrażania technologii komputerowych do stworzenia instrumentu shift-share, co pozwoli na przetestowanie stabilności wyników.

Określenie wpływu technologii na mobilność społeczną ma kluczowe znaczenie dla kształtowania polityk publicznych. Doświadczenia związane z mobilnością społeczną mają istotne implikacje polityczne i gospodarcze. Niska mobilność społeczna często sprzyja „myśleniu o sumie zerowej”, zgodnie z którym zyski jednej grupy muszą prowadzić do strat innej. Może to wzmacniać poparcie dla polityk takich jak restrykcyjne prawo migracyjne czy intensywna redystrybucja dochodów, niezależnie od orientacji politycznej.

Z perspektywy gospodarczej, wyższa mobilność społeczna sprzyja wzrostowi gospodarczemu oraz innowacyjności. Ponadto, nierówności szans w jednym pokoleniu mogą prowadzić do utrwalenia się nierówności majątkowych i dochodowych w kolejnych generacjach. W kontekście dynamicznych zmian technologicznych, zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe dla projektowania skutecznych strategii wspierających równość szans na rynkach pracy w Europie.

* * *

Projekt finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki.
Nr umowy: UMO-2024/53/N/HS4/01750.
Nr projektu: 2024/53/N/HS4/01750.

kierownik projektu:
Mateusz Krząkała
opiekun projektu:
Iga Magda
Contact:

Mateusz Krzakała mateusz.krzakala@ibs.org.pl

persons from IBS
Mateusz Krząkała
researcher
see more
Newsletter
We value your privacy
Cookie settings
Some cookies are necessary for the proper operation of our site. We also encourage you to agree to the use of analytical tool cookies. They allow us to continuously improve the site. You can find more information in the Privacy Policy. More.
Customize Reject all Accept all
Cookie settings
Customize settings
"Necessary" cookies are required for the operation of the site. Consent to the other categories, will help us improve the operation of the site. Third-party companies, such as: Google, also store cookies. For more information: data use and privacy. Cookies set by Google for logged in users.
Necessary cookies are required for the proper operation of the site.
Store the data of analytical tools such as: Google Analytics.
They store data related to the ad function.
Allows user data related to advertisements to be sent to Google

There is no cookies.

Allows personalized ads to be displayed

There is no cookies.

Save settings Accept all
Cookie settings
Przejdź do treści