Jak zwiększyć zatrudnienie osób niepełnosprawnych w Polsce?

April 21 2023
Pomimo promowania inkluzywności w miejscu pracy, stałe zatrudnienie jest rzadkością wśród osób z niepełnosprawnością. Pracują znacznie rzadziej niż inni. Czy edukacja odegra kluczową rolę w przezwyciężeniu tych barier i zwiększeniu szans osób z niepełnosprawnościami na zatrudnienie?

Co szósty obywatel Unii jest osobą niepełnosprawną. Co więcej, liczba osób z niepełnosprawnością rośnie. Częściej dożywamy starości i częściej chorujemy na przewlekłe choroby niezakaźne (m. in. otyłość, cukrzycę, nowotwory, choroby serca). Mimo tego, rynek pracy zdaje się nie zauważać coraz bardziej zróżnicowanych potrzeb osób z niepełnosprawnością.

Większość z nas zdaje sobie sprawę, że osoby z niepełnosprawnością napotykają liczne przeszkody w znalezieniu zatrudnienia. Dla osób z najpoważniejszymi problemami zdrowotnymi podjęcie pracy jest bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Nie dziwi więc, że osoby z niepełnosprawnościami pracują rzadziej niż osoby bez niepełnosprawności. Zaskakiwać jednak może to, jak duża jest wciąż różnica między wskaźnikami zatrudnienia tych dwóch grup, czyli luka zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami.

W Unii Europejskiej luka zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami wynosi prawie 50 punktów procentowych w grupie wieku o najwyższej aktywności zawodowej (30-49 lat). Wielkość tej luki podkreśla, jak ważne jest zidentyfikowanie barier w zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami. Jedną z najistotniejszych barier może okazać się ich poziom wykształcenia. Średnio, tylko 18% osób z niepełnosprawnościami w wieku 25-34 lat w krajach UE ma wykształcenie wyższe. Dla osób bez niepełnosprawności, ten odsetek jest ponad dwukrotnie wyższy. Skąd ta przepaść? W grę wchodzi kilka czynników – między innymi bariery fizyczne, trudności finansowe i niższe oczekiwania co do osiągnięć edukacyjnych.

Wyższe wykształcenie to klucz do zatrudnienia

W jednym z najnowszych badań Instytutu Badań Strukturalnych oszacowano, w jakim stopniu luka edukacyjna wpływa na lukę zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. Bazą badania są dane ze wszystkich 27 krajów UE dotyczące osób w wieku 25-34 lat.

Badanie jasno pokazuje, że edukacja odgrywa kluczową rolę w zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami. Wpływ wykształcenia na prawdopodobieństwo zatrudnienia ma znacznie większe znaczenie wśród osób z niepełnosprawnościami niż dla reszty populacji. Ukończenie szkoły średniej jest równie ważne zarówno dla osób z niepełnosprawnościami, jak i bez nich. Natomiast wykształcenie wyższe odgrywa kluczową rolę dla zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Podnosi ich szanse na zatrudnienie o ponad 20 punktów procentowych w porównaniu do osób z wykształceniem średnim.

Osoby niepełnosprawne mogą z powodzeniem zdobyć zatrudnienie na kierowniczych stanowiskach.

W przypadku osób bez niepełnosprawności, jest to niespełna 9 punktów procentowych. Ta szczególna rola wyższego wykształcenia różni się jednak znacząco pomiędzy krajami. Szanse zatrudnienia osób z niepełnosprawnością zależą w większym stopniu od wykształcenia w krajach mniej rozwiniętych gospodarczo.

Źródło problemu.

Symulacja, która zakłada, że poziom wykształcenia społeczności osób z niepełnosprawnością jest identyczny jak osób bez niej, pokazuje kolejną ważną rzecz. Luka edukacyjna odpowiada za 20% luki zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w UE. W Polsce, jest to aż 27%. Z innej perspektywy, gdyby osoby z niepełnosprawnością zdobywały wykształcenie średnie i wyższe tak często, jak osoby bez niepełnosprawności, to ich wskaźnik zatrudnienia mógłby wzrosnąć z 34% do 43% (w Polsce z 29% do 43%). Gołym okiem widać, że likwidacja luki edukacyjnej jest szczególnie istotna w mniej rozwiniętych państwach Unii Europejskiej.

Inwestowanie w edukację osób z niepełnosprawnością jest więc nie tylko słuszne, ale i dobre dla gospodarki, bo może zwiększyć ich zatrudnienie. Z kolei aktywność zawodowa nie tylko poprawia sytuację materialną osób z niepełnosprawnością, ale też sprzyja włączeniu społecznemu, pozwala na zawarcie nowych znajomości, daje wiele możliwości rozwoju. To wszystko może zwiększać zadowolenie z życia. Jednocześnie, „przy okazji”, więcej pracujących osób z niepełnosprawnością oznaczałoby zmniejszenie presji na system zabezpieczenia społecznego.

Edukacja to dopiero pierwszy krok

Jednak samo zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami odpowiedniego wykształcenia nie rozwiąże w całości problemu luki zatrudnienia. W żadnym z państw UE zlikwidowanie luki edukacyjnej nie rozwiązywałoby nawet większości tego problemu. W sześciu krajach UE szacowany przez nas udział luki edukacyjnej w luce zatrudnienia wynosi mniej niż 15%.

Nie znamy jeszcze odpowiedzi, jakie praktyki pozwoliłyby najsprawniej stworzyć rynek pracy sprzyjający włączeniu społecznemu. Na razie wiemy, że utrudnienia w zdobywaniu edukacji są tylko jedną z wielu barier, które napotykają osoby z niepełnosprawnościami. Zlikwidowanie jej poprawiłoby co prawda ich sytuację na rynku pracy znacząco, ale niewystarczająco. Wyniki tego badania podkreślają więc, że nadal musimy szukać innych sposobów na zwiększenie możliwości zatrudnienia osób z niepełnoprawnościami.

authors IBS:
Agata Rozszczypała
ekonomistka
see more
authors:
Newsletter
We value your privacy
Cookie settings
Some cookies are necessary for the proper operation of our site. We also encourage you to agree to the use of analytical tool cookies. They allow us to continuously improve the site. You can find more information in the Privacy Policy. More.
Customize Reject all Accept all
Cookie settings
Customize settings
"Necessary" cookies are required for the operation of the site. Consent to the other categories, will help us improve the operation of the site. Third-party companies, such as: Google, also store cookies. For more information: data use and privacy. Cookies set by Google for logged in users.
Necessary cookies are required for the proper operation of the site.
Store the data of analytical tools such as: Google Analytics.
They store data related to the ad function.
Allows user data related to advertisements to be sent to Google

There is no cookies.

Allows personalized ads to be displayed

There is no cookies.

Save settings Accept all
Cookie settings
Przejdź do treści