Żłobki mają istotny wpływ na kształtowanie się umiejętności niekognitywnych – pewność siebie, kompetencje społeczne. Zdaniem ekspertów z Uniwersytetu Harvarda, chociaż efekt uczęszczania do żłobka nie musi być widoczny w szkole podstawowej, to w późniejszym życiu zawodowym inwestycja procentuje. Krytycy reform dotyczących dostępu do żłobków wskazują, że dziecko może rozwijać się pod opieką rodzica lub opiekuna. Prywatna opieka to jednak zdecydowanie większe obciążenie budżetu domowego. Zdaniem ekspertów z Uniwersytetu Sztokholmskiego, prywatna opieka nad dzieckiem to koszt do 60% średniego wynagrodzenia, w porównaniu do 6% średniego wynagrodzenia w przypadku opieki publicznej.
Oznacza to, że skoordynowana opieka może być bardziej efektywna, ponieważ powiązana jest z niższym kosztem. Co więcej, szerszy dostęp do uniwersalnej opieki żłobkowej ma pozytywne konsekwencje ekonomiczne – dzięki nieprzerwanej pracy, rodzice zanotowali zarobki wyższe aż o 20%! Wskazywałoby to, że inwestycje w żłobki to jedne z najbardziej opłacalnych, jakich mogą podjąć się gospodarstwa domowe jak i państwo.
Większość badań ekonomicznych pokazuje jednak brak istotnych korzyści edukacyjnych po stronie uczniów. Efekt przestaje być widoczny w okresie 5-6 lat po zakończeniu żłobka. Problemem nie jest sytuacja w której dzieci bez doświadczenia opieki żłobkowej „doganiają” swoich uprzywilejowanych rówieśników. Oznacza to, że system edukacji jest w stanie stworzyć odpowiednie warunki rozwoju. Jest egalitarny. Sedno krytyki dotyczy niewykorzystanego potencjału dzieci, które do żłobka uczęszczały. Co w takim razie determinuje, czy dzieci korzystają z „kapitału ludzkiego” zdobytego w żłobku?
Okazuje się, że wpływ żłobków utrzymuje się pod warunkiem, że uczeń uczy się wspólnie z innymi dziećmi, które do żłobków uczęszczały. Innymi słowy, o moich umiejętnościach w szkole decyduje nie tylko moje wcześniejsze doświadczenie edukacyjne, ale również doświadczenia moich rówieśników. Ponieważ uczeń ma więcej rówieśników, z wysokimi osiągnięciami edukacyjnymi, korzyści są większe, tworząc efekt tzw. „kuli śnieżnej”. Co to oznacza? Większy dostęp do żłobków pozwala utrzymać korzyści w dłuższym okresie. Gwarancja, że każde z dzieci ma dostęp do żłobka maksymalizuje korzyści – inwestycji powinno być więcej, a nie mniej!
Pełna wersja artykułu Wojciecha Szymczaka p.t.: Żłobki to najlepsza inwestycja dla państwa. Warunek: do żłobka chodzą wszystkie dzieci na stronie wyborcza.biz.pl