edukacja

( 11 - Publikacji )
2023-01-27 Wpływ luki edukacyjnej związanej z niepełnosprawnością na zatrudnienie w Europie
autorzy:    /   /   / 
Analizujemy znaczenie wykształcenia dla szans zatrudnienia wśród osób z niepełnosprawnościami w Unii Europejskiej. Wykorzystujemy dane z Europejskiego Badania Warunków Życia Ludności (EU-SILC) za lata 2011-2019. Nasze wyniki wskazują, że poziom wykształcenia jest kluczową zmienną kształtującą szanse zatrudnienia wśród osób z niepełnosprawnościami. W szczególności, osiągnięcie wyższego wykształcenia ma znacznie większe znaczenie dla prawdopodobieństwa zatrudnienia ...
2022-07-06 Czy informowanie młodych ludzi na temat narzędzi wsparcia w zatrudnieniu działa?
autorzy:    / 
Przeprowadziliśmy ankietowe badanie eksperymentalne, aby zbadać, czy przekazanie informacji młodym ludziom z grupy NEET (niepracującym, którzy nie uczą się i nie szkolą) na temat oferty urzędów pracy zachęciło ich do rejestracji w tych instytucjach. Uczestników badania przydzieliliśmy losowo do dwóch grup. Osoby przydzielone do pierwszej grupy (grupa eksperymentalna) otrzymywały informacje o usługach oferowanych przez UP. W ślad za informacją przyszły ...
2020-05-06 Niedopasowanie kwalifikacji a zarobki – rola umiejętności poznawczych i osobowości
autorzy:    / 
W niniejszym artykule przeanalizowano rolę umiejętności poznawczych i cech osobowości jako czynników wpływających na ryzyko wykonywania pracy poniżej kwalifikacji i wyjaśniających niższe zarobki osób przeedukowanych. Pokazano, że zróżnicowanie umiejętności poznawczych i osobowość pracowników nie wyjaśnia różnic płacowych pomiędzy osobami z kwalifikacjami dopasowanymi do wymagań stanowiska pracy i osobami o za wysokich kwalifikacjach, ale z wykształceniem na tym samym poziomie. Wyniki ...
2017-04-27 Nowe podejście do pomiaru niedopasowania umiejętności – wprowadzenie podejścia sektorowego
autorzy:    /   / 
Właściwa ocena niedopasowania umiejętności na rynku pracy jest niezbędna dla rozwoju polityki, która może je ograniczać. Dokonujemy analizy tego zjawiska, wykorzystując dane z badań PIAAC oraz Europejskiego Badania Umiejętności i Zatrudnienia (ESJ). Wskazujemy, że niedopasowanie umiejętności zależy od kraju, wykonywanego zawodu i sektora zatrudnienia. Dwie główne słabości dotychczas stosowanego podejścia badawczego to subiektywność odpowiedzi respondentów ...
2015-11-28 Wybór technologii a dynamika nierówności zarobkowych
autorzy:    / 
Artykuł analizuje dynamikę premii zarobkowej za ukończenie studiów (ang. college wage premium) w różnych krajach OECD. Analiza wskazuje, że kraje, które zaobserwowały wyższy wzrost premii, zaobserwowały również większy wzrost liczby absolwentów dekadę wcześniej. Wyniki regresji wskazują, że taki schemat nie może być wytłumaczony teorią Kierunkowych Zmian Technologicznych, globalizacją, ani marginalizacją ...
2015-01-20 Tworzenie możliwości: reformy edukacyjne w Polsce
autorzy:    / 
Polska jest jednym z niewielu krajów europejskich, które osiągnęły w ciągu ostatniej dekady znaczącą poprawę wyników edukacyjnych. Według badania PISA Polska przesunęła się z poziomu poniżej średniej dla krajów OECD blisko krajów o najlepszych wynikach. Poprawa jest konsekwencją reformy systemu edukacji wprowadzonej w 1999 roku. Najważniejszą zmianą w ramach reformy było ...
2015-01-13 Intergenerational educational mobility and completed fertility
autorzy:    / 
Niniejszy artykuł bada wpływ międzypokoleniowej mobilności społecznej na zrealizowaną płodność kobiet w Polsce urodzonych między 1948 a 1972 rokiem. Weryfikacji poddano hipotezę akulturacji, która zakłada, że w przypadku osób doświadczających mobilności społecznej ich płodność będzie się kształtowała pomiędzy płodnością rodziców (punkt wyjściowy) a nowym poziomem płodności (punkt docelowy). Wykorzystując duży zbiór danych ...
2014-12-18 Komputery w szkołach: nie wystarczy je mieć, nie wystarczy ich używać
autorzy:  
W niniejszym artykule omówiono szeroki zakres tematów związanych z dostępem uczniów do komputerów w domu jak i w szkole, różnym wykorzystaniem komputerów w nauce oraz wpływie technologii ICT na różne grupy uczniów. Wprowadzenie komputerów do szkół tworzy zarówno nowe możliwości jak i wyzwania. Podstawowe umiejętności komputerowe uczniowie zazwyczaj nabywają poza szkołą. Wątpliwy jest pozytywny wpływ wykorzystania ...
2014-11-20 Czas na jakość w szkolnictwie zawodowym
autorzy:    /   / 
Policy Paper poświęcony jest podsumowaniu kluczowych zmian sytuacji na polskim rynku pracy absolwentów szkolnictwa zawodowego w ostatnich 25 latach. Przybliżamy główne zmiany w szkolnictwie zawodowym, źródła obserwowanych problemów oraz dyskutujemy możliwe wybory systemowe. W niniejszej publikacji zauważamy, że problemy dotyczą przede wszystkim zasadniczych szkół zawodowych, a nie techników. Najważniejszy, ale nie jedyny z nich, to niedopasowanie struktury ...
2013-09-26 Does gender matter for lifelong learning activity?
autorzy:    /   / 
Rozwój i doskonalenie umiejętności w trakcie całego życia poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju formach kształcenia ustawicznego ma kluczowe znaczenie dla utrzymania zatrudnialności, szczególnie w kontekście wydłużającego się okresu aktywności zawodowej oraz rosnącej konkurencji na rynku pracy. W artykule zbadane zostały uwarunkowania dla kształcenia ustawicznego z perspektywy płci. Na podstawie danych europejskiego badania aktywności ekonomicznej ludności ...
Skip to content