Doktorka ekonomii (Kolegium Analiz Ekonomicznych SGH). W Instytucie Badań Strukturalnych zajmuje się ewaluacją polityk rynku pracy skierowanych do osób młodych, umiejętnościami poznawczymi i cechami osobowości na rynku pracy oraz dyskryminacją płacową kobiet. Wcześniej pracowała w Instytucie Badań Edukacyjnych. Realizowała tam międzynarodowe projekty badawcze dotyczące sytuacji osób młodych na rynku pracy oraz badanie umiejętności dorosłych PIAAC. Współpracowała z OECD w obszarze pomiaru umiejętności miękkich. Kiedy jest taka możliwość, jeździ / biega / chodzi na nartach, żegluje i słucha muzyki folkowej.
zainteresowania
umiejętności na rynku pracy, analiza polityk publicznych, ekonomia edukacji
W tym roku konferencja ESPE odbyła się w czerwcu Belgradzie. Marta Palczyńska z IBS przedstawiła referat „The employment effects of a wage subsidy for the young during an economic recovery”, którego współautorkami są Astrid Kunze (NHH) i Iga Magda (IBS).
SEHO - the Society of Economics of the Household skupia naukowców z całego świata zajmujących się tematyką szeroko rozumianej ekonomii gospodarstwa domowego. Tegoroczne spotkanie zorganizował Uniwersytet Kopenhaski.
Seminarium „Inequality in Post-Transition and Emerging Economies” pod auspicjami IZA zorganizowali Hartmut Lehmann, Natalia Danzer i Alexander Muravyev. Marta Palczyńska zaprezentowała badania IBS.
Dlaczego często zdarza się tak, że kobiety są niżej wynagradzane niż mężczyźni, nawet gdy zajmują równoważne stanowiska i posiadają takie samo wykształcenie. Jakie normy społeczne mają wpływ na decyzje kobiet i mężczyzn na rynku pracy? Przez 4 lata pod tym kątem badaliśmy krajobraz polskiego rynku pracy.
Prezentowane badanie dotyczy wpływu na zatrudnienie dużego programu refundacji wynagrodzeń dla młodych osób bezrobotnych. Program ten został wprowadzony w 2016 r. w okresie ożywienia gospodarczego w Polsce. Skupiamy się na pytaniu, czy efekty programu różniły się między mężczyznami a kobietami. Badanie wykorzystuje duży zbiór danych administracyjnych dotyczących populacji osób zarejestrowanych jako bezrobotne. Oszacowujemy ...
Wykorzystując dane z badania „Generation and Gender Survey” dla Polski, analizujemy związek między względnym dochodem kobiet w gospodarstwie domowym, mierzonym jego udziałem w całkowitym dochodzie gospodarstwa domowego, a zaangażowaniem kobiet w prace domowe. Czynniki kulturowe również mają wpływ na podział obowiązków domowych. Pokazujemy, że bardziej egalitarne postrzeganie norm związanych z płcią wiąże się ...
Publikacja powstała w ramach projektu „Youth Employment PartnerSHIP”, który ma na celu przeciwdziałanie bezrobociu wśród osób młodych. Badamy w nim efektywność instrumentów wsparcia ludzi młodych, którzy nie pracują się i nie uczą w czterech krajach: Polsce, Hiszpanii, we Włoszech i na Węgrzech. Projekt finansowany jest ...
Raport został przygotowany przez konsorcjum IBS, IMAPP i IQS na zlecenie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju w ramach projektu "Badanie efektów wsparcia zrealizowanego na rzecz osób młodych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój" realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
W niniejszym artykule przeanalizowano rolę umiejętności poznawczych i cech osobowości jako czynników wpływających na ryzyko wykonywania pracy poniżej kwalifikacji i wyjaśniających niższe zarobki osób przeedukowanych. Pokazano, że zróżnicowanie umiejętności poznawczych i osobowość pracowników nie wyjaśnia różnic płacowych pomiędzy osobami z kwalifikacjami dopasowanymi do wymagań stanowiska pracy i osobami o za wysokich kwalifikacjach, ale z wykształceniem na tym samym poziomie. Wyniki ...
Artykuł prezentuje badanie związku pomiędzy umiejętnościami poznawczymi i cechami osobowości jednostki a jej zarobkami. Moje wyniki pokazują, że umiejętności poznawcze i niektóre cechy osobowości są komplementarne. W szczególności, umiejętności poznawcze i stabilność emocjonalna są względem siebie komplementarne – osoby neurotyczne mają niższy zwrot z umiejętności poznawczych. Ponadto, wyniki wskazują, że ugodowość, neurotyzm i, nieoczekiwanie, wytrwałość (grit) ...
Celem projektu "SkiLMeeT: Umiejętności na rynkach pracy w zielonej i cyfrowej transformacji" jest między innymi opracowanie wskaźników, które pomogą lepiej zrozumieć zakres niedopasowania i niedoborów umiejętności
Celem projektu Paths2Include jest zrozumienie różnych form dyskryminacji na rynku pracy oraz zwiększenie możliwości zatrudnienia osób zagrożonych wykluczeniem z rynku pracy.
Celem projektu jest przedstawienie propozycji tworzenia polityk opieki społecznej i rynku pracy, które będą odpowiedzią na zmiany zachodzące pod wpływem megatrendów - cyfryzacji, globalizacji, zmian klimatycznych i zmian demograficznych - na rynkach pracy i w systemach państw opiekuńczych w Europie.
Celem projektu Untangled jest badanie wpływu globalizacji, zmian technologicznych i zmian demograficznych na rynki pracy w Unii Europejskiej, identyfikacja grup najbardziej zagrożonych nadchodzącymi zmianami oraz rekomendacja odpowiednich rozwiązań.
Celem przedsięwzięcia jest ewaluacja efektywności wsparcia na rzecz osób młodych w Hiszpanii, na Węgrzech, we Włoszech i w Polsce. Projekt realizowany jest w latach 2018 – 2021 przez IBS i 8 partnerów zagranicznych w ramach Funduszu na Rzecz Zatrudnienia Młodzieży EEA i Funduszy Norweskich.
Celem projektu jest ewaluacja skuteczności i efektywności wsparcia na rzecz osób młodych realizowanego w ramach I Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).
4 września około 5 mln uczniów rozpocznie rok szkolny. Kto będzie ich uczyć? Niestety wielu dyrektorów szkół jeszcze tego nie wie. W tej sytuacji zapominamy jak cenny, dosłownie i w przenośni, jest dobry nauczyciel lub dobra nauczycielka.
„W Polsce przebywa obecnie ponad 320 tys. dzieci w wieku szkolnym uciekających przed wojną w Ukrainie. Mniej niż połowa z nich uczęszcza do polskich szkół.” – już pierwsze słowa dr Marty Palczyńskiej w artykule „Ukraińskie dzieci poza systemem edukacji. Odcięcie ich od nauki języka polskiego to najgorsze z możliwych rozwiązań.” nie pozostawiają wątpliwości, jak kształtuje się edukacyjna sytuacja dzieci z rodzin uchodźczych w Polsce.
Urzędy pracy mierzą się z nowymi dla siebie wyzwaniami. Z jednej strony trendy demograficzne i niskie bezrobocie powodują, że pracodawcy nie mogą znaleźć pracowników, a od urzędów zaczyna się oczekiwać aktywizacji osób do tej pory uważanych za bierne zawodowo.